הסיבה העיקרית להמתנה הארוכה של יורשים לכספי הצוואה, ואיך ניתן לפתור זאת?

הסיבה העיקרית להמתנה הארוכה של יורשים לכספי הצוואה – כשאדם הולך לעולמו, יורשיו החוקיים מעדיפים לסיים עם עניין הירושה כמה שיותר מהר. אלא שעל פי כתבה ששודרה בערוץ 10, היורשים נדרשים לעבור מסע ייסורים מפרך עד שהם זוכים לראות את הכסף שמגיע להם.

עם פטירתו של המנוח, אלו המוזכרים בצוואה מעוניינים בצו קיום צוואה ללא סכסוכים ומחלוקות, ומעדיפים לעשות זאת כמה שיותר מהר.

אלא שעל פי הכתבה, הם נאלצים להיאבק בביורוקרטיה ולהמתין חודשים ארוכים לפחות עד שיוכלו להשתמש בכסף וברכוש על פי רצונו של המנוח. למעשה, ההמתנה לצו שכזה אמורה לקחת כ-45 ימי טיפול, אלא שבפועל מדובר על 103 ימים בממוצע, ו-129 ימים אם מדובר על אזור המרכז.

הבעיה העיקרית: רשם אחד לכל מחוז

אבל למה זה בכלל קורה? נראה שהבעיה העיקרית היא בכמות הרשמים. הטיפול בסוגיית צווי ירושה וצווי קיום צוואה מוסדר באמצעות תקנות הירושה. אלו מחלקות את הארץ למחוזות שונים כשלכל מחוז רשם אחד לענייני ירושה. במצב הקיים – בו ישנו רשם אחד בלבד לכל מחוז – נוצר עומס בלתי נסבל על המערכת באופן שאזרחים רבים, המשוועים לשירות משפטי, נאלצים להמתין זמן ממושך ללא כל היגיון, גם במקרים שבהם אין כל מחלוקת. אם זה לא מספיק, במהלך ההליך, הרשם מבקש את עמדתו של האפוטרופוס הכללי או של היועץ המשפטי לממשלה מה שהופך את העניין למסובך עוד יותר.

איך ניתן לפתור את הבעיה ומהי עמדתה של שרת המשפטים איילת שקד?

על ידי חלוקת המקרים לשניים – צווי ירושה וצוואות, ניתן יהיה לייעל את ההליך באמצעות שימוש במסלול מהיר. בצווי ירושה ניתן יהיה לטפל באותו מסלול מהיר, כשגם במקרים של צוואות ללא כל התנגדות ניתן יהיה לטפל באותו המסלול.

בנוסף לכך, שרת המשפטים הודיעה על הקמתה של ועדה, הבוחנת את האפשרות לקצר ולייעל את הליך הוצאות צווי ירושה וקיום צוואה, על ידי כך שלא יהיה צורך במעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה. יש לציין כי מדובר בעוד מהלך מבורך של שקד, אשר נלחמת בבירוקרטיה המשפטית לטובת האזרח.

ליצירת קשר עם המשרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 077-6704419 או השאי

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: