הרשם לענייני ירושה

הרשם לענייני ירושה – חוק הירושה קובע שתי דרכים לפיהן עשויה להתבצע חלוקת רכוש וממון שמותיר אחריו אדם שהלך לעולמו. האחת היא חלוקת העיזבון לפי הוראות צוואה תקפה שהותיר המנוח אחריו, דרך זו מכונה הורשה על פי צוואה. דרך שנייה, המשמשת לחלוקת עיזבון במקרים בהם אין בנמצא צוואה תקפה, היא חלוקה לפי הוראות חוק הירושה, דרך זו מכונה הורשה על פי דין.

לרשם לענייני ירושה, המכונה גם רשם הירושות, מוקנית הסמכות לטפל בעניינים הנוגעים לחלוקת עיזבון במקרים בהם הותיר המנוח צוואה כמו גם כאשר אין בנמצא צוואה כזו.
נקדים ונאמר כי בישראל סמכות דומה נתונה גם לבתי הדין הרבניים אולם הלכה למעשה רוב רובן של הבקשות לקבלת צו קיום צוואה (במקרים של הורשה על פי צוואה) או לקבלת צו ירושה (במקרים של הורשה על פי דין) מוגשות אל לשכות הרשם לענייני ירושה. ישנן חמש לשכות כאלה, בבאר שבע, חיפה, ירושלים, נצרת ותל אביב, בקשות יש להגיש אל הלשכה החולשת על אזור מגוריו של המוריש או של מגיש הבקשה.

לישרד בנושאי צוואה, ירושה ועיזבון – חייגו 03-7524213 או השאירו פרטים

רשם הירושות מוסמך להוציא צווי קיום צוואה וצווי ירושה

לרשם הירושות סמכות לנקוט מגוון רחב של פעולות שנועדו לקבוע איזה רכוש וממון יכללו בעיזבון ומי הם היורשים החוקיים. כך למשל יכול הרשם למנות מנהל עיזבון, לדרוש ממגישי הבקשה להמציא מסמכים שונים, לבחון אם מתקיימים הליכים משפטיים רלוונטיים נוספים כגון בקשה לקבלת צו ירושה שהוגשה לבית הדין הרבני או נושים שמנהלים הליכי גבייה כנגד המנוח ועוד. עם זאת, חשוב להבין כי סמכותו של הרשם מוגבלת וברגע שמתברר שישנן סוגיות הדורשות הכרעה שיפוטית יעביר הרשם את הטיפול אל בית המשפט לענייני משפחה.

פרסום דבר הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה

אחד הנושאים המרכזיים שיש לברר לפני שניתן לקבל צו קיום צוואה או צו ירושה הוא אם יש מי שמתנגד לחלוקת העיזבון באופן שעל הפרק. כשמגישים בקשה לרשם לענייני ירושה ידיעה בעניין תפורסם מיד ברשומות ובעיתון יומי כדי לאפשר לכל מי שמתנגד למתן הצו הרלוונטי (צו קיום צוואה או צו ירושה, הכול לפי נסיבות המקרה) להגיש התנגדות.

התנגדות לביצוע צוואה, כמו גם התנגדות לחלוקת עיזבון מכוח צו ירושה, מוגשת ללשכת רשם הירושות המטפלת בבקשה. הרשם משך קובע את משך הזמן שינתן להגשת התנגדות אך זה בכל מקרה לא יפחת משבועיים. כל אדם רשאי להגיש התנגדות, אין הכרח שיהיה זה מי מן היורשים הפוטנציאליים או קרוב משפחה, כל זאת משום שייתכנו בעלי עניין אחרים, כך למשל נושים שסבורים שאין לחלק את העיזבון בטרם ייפרעו חובותיו של המוריש.

מקרים בהם יעביר הרשם את טיפול לבית המשפט לענייני משפחה

כל עוד במהלך הבדיקות שעורך הרשם לא מתגלות סוגיות שבכוחן למנוע ביצוע חלוקת העיזבון לפי הוראות צוואה או, בהיעדר צוואה, לפי הוראות חוק הירושה, הרשם ישלים את ההליך ובסופו יוציא את הצו המבוקש. טיפול מקצועי מאת עורך דין צוואות וירושות יבטיח קבלת צו קיום צוואה או צו ירושה בהקדם האפשרי, בדרך כלל בתוך כחודשיים לכל היותר. חשוב לדעת שאם מסתבר לרשם שישנן סוגיות הדורשות בירור, למשל אם האפוטרופוס הכללי סבור שייתכנו כאלה או אם מוגשת התנגדות מנומקת, הרשם יעביר את הטיפול לבית המשפט לענייני משפחה.

משרד עורך דין רן רייכמן מתמחה גם בתחום דיני ירושה. עורך דין צוואות וירושות רן רייכמן יוכל להעניק לכם את הטיפול המשפטי המקצועי והמסור ביותר אשר יבטיח השלמה מהירה של הליך קבלת צו קיום צוואה או צו ירושה מול לשכת הרשם לענייני ירושה.

אם אתם זקוקים לייעוץ וליווי משפטי בעניין כלשהו הקשור בירושות הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר כבר עכשיו בטלפון – 03-7524213.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: