מה קורה כשהצוואה מתגלה אחרי חלוקת העיזבון?

מה קורה כשהצוואה מתגלה אחרי חלוקת העיזבון? – אנשים עתירי ממון ורכוש נוהגים בדרך כלל לתכנן את יום מותם, במובן זה שהם משאירים אחריהם הוראות מפורטות לאופן שבו יחולק רכושם לאחר מותם. הסיבות לכך רבות ומגוונות, ובין השאר הצורך לנקוט מנגנונים כלכליים שונים אשר יבטיחו את שמירת ערך העיזבון, הפיקוח על ערכו והשמירה על היקפו.

ran1 כך גם נוהגים לעשות ידוענים רבים, אשר עורכים צוואה מסודרת כדי למנוע התכתשויות ומלחמות ירושה רבות שנים, כמו גם התנהלות בלתי אחראית באשר לשימוש בכספי העיזבון. ואולם, לאחרונה נחשפנו כולנו למקרה בו הזמר והיוצר המפורסם פרינס, אשר לדאבון הלב הלך לעולמו בטרם עת ושהיקף עיזבונו מוערך ב-800 מיליון דולר, לא השאיר צוואה בטרם הלך לעולמו במפתיע, לפחות כפי הידוע.

במצב זה יורשיו הנו אחותו וכן חמשת אחיו למחצה הנוספים. אין זה סביר כי אדם כגון פרינס לא יערוך צוואה, ואולם עובדה היא, שנכון לעת הזו, לא נמצאה צוואה ואין אף גורם מקצועי שיכול להצהיר על קיומה. התוצאה היא כי העיזבון יחולק על פי חוק הירושה באותה מדינה ריבונית שבה חי המנוח (במקרה זה ארצות הברית) ולא בהתאם להוראות צוואה שכלל לא באה אל העולם.

כשהצוואה מתגלה רק לאחר הירושה

השאלה המתבקשת היא מה קורה כאשר ניתן צו ירושה, לפיו העיזבון יחולק על פי הדין, אולם בשלב מאוחר יותר, לדוגמא אחרי מספר חודשים או שנים אחדות, יתגלה כי המנוח הותיר אחריו צוואה. למשל, במקרה של פרינס, במקרה אפשרי שבו יגיע לפתע אדם או גוף שיטען שהוא מחזיק בצוואה שערך המנוח לטובתו. בעניין זה עוסק סעיף 72 לחוק הירושה בישראל, אשר קובע כי צד כלשהו המעוניין בדבר, כאשר זהות הצד אינה מוגדרת, לאחר שניתן צו ירושה, רשאי לפנות בבקשה מתאימה לביטול צו הירושה או לתיקונו, על יסוד עובדות חדשות או טענות שלא היו מונחות בפני הרשם לענייני ירושה בעת מתן הצו, ואשר התגלו לאותו צד מעוניין, לאחר מתן הצו.

על מנת שבית המשפט למשפחה או הרשם לענייני ירושה ישקול לבטל את הצו, צריכים להתקיים כמה תנאים מצטברים:

  1. יש להצביע על עובדות חדשות שלא היו מונחות בפני הרשם לענייני ירושה בעת מתן הצו.
  2. יש להראות כי אותן טענות ועובדות חדשות, אילו היו מונחות לפני הרשם טרם מתן צו הירושה, היה בהן כדי להביא לתוצאה שונה מאשר הצו שניתן.
  3. יש להצביע על המועד בו הגיע לידי אותו צד מעוניין המבקש לבטל את צו הירושה, אותה ראיה ו/או עובדה חדשה, שאם הייתה מונחת בידיו קודם מתן הצו, הייתה מביאה לתוצאה שונה. על הצד המעוניין יהיה להסביר את השיהוי באי הגשת הבקשה טרם מתן הצו. ככל שהשיהוי יהיה ארוך יותר ולא יהיה הסבר מניח את הדעת לבית המשפט, כך הוא ייטה לדחות את הבקשה לביטול הצו.

בקשה לביטול צו ירושה יכולה להיות מוגשת בכל עת

בכלליות ניתן לומר כי בפסיקה בישראל אין זמן מינימום ו/או מקסימום שמעבר לו לא ניתן להגיש בקשה לביטול צו ירושה. הפסיקה הכירה גם מקרים של מספר שנים שלאחריהן הוגשה בקשה לביטול צו ירושה על בסיס עובדות חדשות שהתגלו ולא היו ידועות לאותו צד בעת מתן צו הירושה. יחד עם זאת, בית המשפט בוחן מארג שיקולים, בהם פגיעה בצדדים שלישיים, לרבות אם ביטול צו הירושה, יש בו כדי לפגוע ביורשים שכבר קיבלו את כספם, הסתמכו עליו ועשו בו שימוש באופן שלא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: