הגשת התנגדות לצו קיום צוואה

אין דבר יותר מתסכל מאשר לגלות, כאשר מישהו יקר ללבכם הולך לעולמו, שהצוואה שהוא כתב לא משקפת את מה שמתאים לכם, בלשון המעטה, את מה שאתם חושבים שזה פייר שיהיה מצוין בצוואה, או את הציפיות שלכם ממנה. אבל צוואה שנכתבה היא ממש לא סוף פסוק. מבחן המציאות מעיד על כך שקיימות כל מיני דרכים להביא לכדי פסילה או ביטול של הצוואה, אף במצבים אשר בהם הצוואה נראית כמו צוואה ממש תקינה. התנגדות לצו קיום צוואה הינה הלב של המשפט בנושא דיני הירושה והיא מחייבת הבנה מקצועית מעמיקה. אנחנו ממליצים לכם בחום לקרוא את המאמר שלפניכם מתחילתו ועד לסיומו, וכך יתבהר בפניכם כל התחום של – הגשת התנגדות לצו קיום צוואה.

 

הגשת התנגדות לצו קיום צוואה
הגשת התנגדות לצו קיום צוואה

איך צריך לנהוג בעת הגשת התנגדות לצו קיום צוואה?

כאשר מישהו קרוב אליכם נפטר, והוא נישל אתכם מן הצוואה שלו, חוץ מהעלבון והכעס, חשוב ביותר לפעול בצורה אסטרטגית ולא לתת לרגשות קשים להכתיב את אופן ההתנהגות שלכם, מכיוון שפזיזות היא מהשטן והיא עשויה לחבל בסיכויים שלכם לשנות את הצוואה. פעולות שנעשות מתוך מחשבה צלולה ותכנון עם ראייה קדמה יכולים לעזור ביותר להגיע למטרה, ומכיוון שכך, עליכם לקחת נשימות עמוקות ולמצוא עורך דין שמומחה לתחום הירושות. עורך דין שכזה עשוי לעזור לכל אורך התהליך, לתכנן הגשת התנגדות לצו קיום צוואה, לספק לכם הדרכה, ייעוץ או הכוונה, כאשר באם תעשו את כל זה לבד, קיום משא ומתן עם מי שאמון על שינוי צוואה, יכול להביא לכדי תוצאות הרות גורל. כמו כן, עליכם להימנע מלקיים שיחות עם קרובי  משפחה וממש לא לנסות להסתייע בהם.


מה הם התנאים המקדימים ואוכלוסיית היעד של הגשת התנגדות לצו קיום צוואה?

ואלו הם התנאים המקדימים ואוכלוסיית היעד של הגשת התנגדות לצו קיום צוואה –

  1. עוד לא ניתן צו קיום צוואה.
  2. הגישו בקשה למתן צו קיום צוואה ופרסמו כבר הודעה בדבר עניין זה ברשומות או בעיתונות.
  3. או התרחישים שלהן – אחד מן היורשים שמוזכרים בצוואה השתתף בכתיבת הצוואה, או לחלופין היה עד בעת החתימה על הצוואה. הנפטר כתב צוואה מאוחרת מזאת אשר בוצעה עבורה הגשת התנגדות לצו קיום צוואה. הצוואה נכתבה תחת השפעה שאיננה הוגנת, אונס, לחץ, כמו גם איומים. הצוואה איננה משקפת את הרצון האמתי של הנפטר או שהיא פגומה.


מה רצוי שתדעו על הגשת התנגדות לצו קיום צוואה?

באופן כללי, הגשת התנגדות לצו קיום צוואה היא תביעה אשר מבוססת על עילות התנגדות שמופיעות בחוק הירושה, שנקראת אף תביעה לביטול צוואה, או התנגדות לקיום צוואה, שצריך להגיש לידי הרשם לענייני ירושות בעת קבועה בחוק הירושה. המטרה של תביעה זאת מתבטאת במניעה של מתן תוקף משפטי לצוואה המדוברת. במידה ותצליחו להוכיח התנגדות לקיומה של הצוואה, בית המשפט אמור לדחות את הבקשה למתן צו קיום צוואה והיא כמובן תיפסל על הסף ולא יינתן לצוואה תוקף משפטי. יש מצבים שבהם הגשת התנגדות לצו קיום צוואה איננה מומלצת – קודם כל, במצב שבו ניתן צו לקיום הצוואה, אי אפשר להגיש הגשת התנגדות לצו קיום צוואה כי אם צריך להגיש בקשה לביטול צו קיום צוואה, כאשר מדובר בהליך אחר לגמרי. זאת ועוד, בתרחיש שבו יסתבר לכם שהרכוש שאתם אמורים לרשת על פי מה שמופיע בצוואה, הוענק עוד בימי חייו של הנפטר בלי כל תמורה, במתנה, למי מקרובי המשפחה, ולא הובא הדבר לידיעתכם, עליכם לשקול ברצינות הגשת תביעה לביטול מתנה וממש לא הגשת התנגדות לצו קיום צוואה,  משום שלא עסקינן אודות סכסוך על ירושה או על צוואה. רבים שואלים את עצמם – אז מי למעשה יכול לבצע הגשת התנגדות לצו קיום צוואה? לפי פסיקת בתי המשפט נקבע שרק מי שהוא מעוניין בדבר יכול לבצע הגשת התנגדות לצו קיום צוואה. על פי רוב, פשר הדברים מתבטא בכך שיש למתנגד לצוואה אינטרס כספי באופן ישיר בתוצאות הצוואה. באופן הזה, למשל – אחד מצאצאי הנפטר יורש בהתאם לדין והוא מתנגד לצוואה אשר מנשלת אותו מחלקו בעיזבון של המת.


מה הם סוגי ההליכים של הגשת התנגדות לצו קיום צוואה?

את ההליכים לשם פסילה של צוואה אפשר לחלק לשלוש קבוצות עיקריות – הליך עובדתי מקדמי, הליך התנגדות לצוואה קלאסי, או הליך תכנון משפטי מתקדם. והנה הפירוט של סוגי ההליכים של הגשת התנגדות לצו קיום צוואה –

  1. הליכי התנגדות לצוואה קלאסיים – מדובר אודות עילות אשר נוגעות לגמירות הדעת החופשית של כותב הצוואה לערוך צוואה, כאשר יש לשים לב במיוחד למעורבות בעריכת הצוואה, להיעדר כשירות או להשפעה שאיננה הוגנת.
  2. הליך עובדתי מקדמי – כאן מתייחסים לבנייה של תיק עובדתי, איסוף העובדות וכן הראיות, מדובר על משימה מורכבת למדי בהליכים אשר בהם העד המרכזי, המוריש, לא בין החיים יותר. התקופה הקרובה שבתום פטירת מישהו וגילוי הצוואה שלו הינה עת קריטית לביצוע פעולות שעשויות לעזור לפסילה של הצוואה. האיסוף של הראיות, הפעולות החשובות והקלטה של הנוגעים לדבר בשלב הנ"ל, מהווים גורם קריטי אשר מאפשר לבסס הגשת התנגדות לצו קיום צוואה בהמשך ההליך המשפטי.
  3. הליך תכנון משפטי מתקדים – הוא כולל כל מיני אסטרטגיות לניהול של ההליך המשפטי במסגרת ההלכות הייחודיות להליכי ירושה. לרבות – פעולות שיכולות להביא לכדי זכייה טכנית בהליך בעקבות היפוך נטל, בחינה של פגם צורני בצוואה, או העברה של נטל משפטי.

ההליכים של פסילת צוואה כמוהם כאומנות אמתית, והם מחייבים המון ניסיון ואף תחכום, גם באסטרטגיית ההליך והניהול שלו, וגם בשלב הראשוני, וזאת על מנת לנווט את כל מה שנדרש לכדי מצב שבו אפשר יהיה להביא לכדי ביטול הצוואה. בנוסף לכך, כל הליך שנוקטים בראשית הדרך, עשוי להיות הליך שאיננו הפיך שעשוי לחרוץ את הגורל של התיק והתוצאות המשפטיות, ומכיוון שכך, פעולות שלכאורה נראות תמימות, עשויות, בהיעדר הטיעון המתאים וראייה נכונה של העתיד, להוות מכשול שאין ממנו חזרה.


מתי אפשר לנקוט בדרך של הגשת התנגדות לצו קיום צוואה?

בשל העובדה כי הגשת התנגדות לצו קיום צוואה היא תביעה אזרחית, יתבצע ההליך בבית המשפט לענייני משפחה, שממוקם באזור המגורים של מי שהלך לעולמו. משמעותי שלא לנסות לזרז את הדיון של הגשת התנגדות לצו קיום צוואה וצריך להשקיע מחשבה או זמן בעריכה של התביעה, או לרשום את כל העילות שמובילות להגשת ההתנגדות לצו קיום צוואה. זאת ועוד, אל תחכו יותר מדי זמן, מכיוון שקיים זמן קצוב במסגרתו אפשר לבצע הגשת התנגדות לצו קיום צוואה.


לסיכום

פגישה עם עורכי הדין המנוסים שלנו יכולה לחסוך לכם וליקיריכם זמן, כסף ומתח. כדי לקיים פגישה חלקה עם עורכי הדין שלנו, אנחנו ממליצים להביא את הדברים הבאים – הביאו מסמכים לרבות צוואות או נאמנויות קודמות, ייפויי כוח, פוליסות ביטוח חיים, הטבות עבודה וכיוצא בזאת. מידע מסודר ביחס לנכסים, התחייבויות והסדרי בעלו חשבו על רגשותיהם של בני המשפחה וכיצד זה ישפיע על הדינמיקה המשפחתית כאשר אינכם; בואו מוכנים עם רעיון כללי לגבי הרצונות שלכם. נשמח להעניק לכם שירות פנומנלי, משום שאנחנו מתמחים בתחום הגשת התנגדות לצו קיום צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: