חלוקת נכסי מקרקעין במקרה של גירושין – מידע והמלצות חשובות

חלוקת נכסי מקרקעין במקרה של גירושין חלוקת נכסי מקרקעין במקרה של גירושין  – חוק יחסי ממון (התשל"ג – 1973) מסדיר את האופן בו נקבעת חלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של גירושין. החוק קובע כי פרט למספר יוצאי דופן, כלל הרכוש הנצבר במהלך הנישואין יתחלק שווה בשווה בין שני בני הזוג, כולל מוניטין, צבירת פנסיה, חובות, וכמובן – נכסי מקרקעין. במרבית מקרי הגירושין, נכסי המקרקעין ובפרט דירת המגורים הם הנכס המשמעותי שיש לחלק בין בני הזוג, והמחלוקות בנושא חלוקת נכסי מקרקעין בגירושין הן רבות.

אכן, ישנם מקרים בהם חלוקת נכסי המקרקעין אינה חייבת להיות מאוזנת שווה בשווה בין בני הזוג. במקרים בהם בני הזוג אינם רואים עין בעין בנוגע לחלוקה ההוגנת של נכסי המקרקעין ביניהם במהלך הגירושין – חשוב לשקול קבלת ליווי של עורך דין גירושין, לעתים לצד ליווי של עורך דין מקרקעין מומלץ, שיסייעו גם בהבנת החוק והזכויות בעניין חלוקת רכוש בכלל ונכסי מקרקעין בפרט בגירושין, וגם באיסוף הנתונים ובהגשת הטענות בבית המשפט באופן קביל וברור.

חלוקת נכסי מקרקעין במקרה של דירת מגורים שנרכשה במהלך הנישואין

מרבית הגירושים עוסקים, בהיבט של חלוקת נכסי המקרקעין, בחלוקת הזכויות בדירה המשותפת בה התגוררו בני הזוג או המשפחה במהלך חיי הנישואין. חשוב להבין, כי הלך הרוח בבית המשפט לענייני משפחה הוא בהחלט שואף לחלוקה שווה בין שני בני הזוג של הדירה למגורים, אלא במקרים בהם ניתן להוכיח באופן ברור כי הדירה אינה שייכת לשני הצדדים באופן שווה.

גם במקרים בהם דירת המגורים רשומה רק על שם אחד מבני הזוג או במקרים בהם דירת המגורים לא שימשה למגורי בני הזוג – ייעשה מאמץ במהלך הדיונים המשפטיים לרדת לעומקו של המקרה ולהבין לאשורן את כוונות בני הזוג במהלך החיים המשותפים, על מנת לקבוע, אם הנכסים אכן נצברו כתוצאה ממאמץ משותף ו/או שימשו באפן שווה את שני הצדדים, אם לאו.

נכסי מקרקעין שהתקבלו בירושה לצד אחד

בסעיף 5 א' (1) של חוק יחסי ממון, ישנה התייחסות ספציפית לנכסים שהתקבלו על ידי אחד הצדדים בירושה במהלך הנישואין. החוק קובע, כי נכסים כאלה שייכים באופן בלעדי לצד אחד והם לא מיועדים לחלוקה מאזנת במהלך הגירושין. חשוב להבין, כי גם במקרה של נכסים שהורשו לאחד מבני הזוג, ישנם מקרים בהם ניתן לדרוש חלוקת הנכסים בין בני הזוג, כמו למשל אם מתקיימים תנאים אלה:

  • אם הדירה שהתקבלה בירושה שימשה למגורי המשפחה במשך תקופה ניכרת טרם הליך הגירושין
  • אם הנכס נדרש לשיפוץ או להשקעת משאבים, ואלה הושקעו מתוך המשאבים המשותפים של שני בני הזוג
  • אם לשם קבלת הנכס נדרשו בני הזוג ליטול הלוואה משותפת (למשל, במקרה של ירושת חלק מהנכס ורכישת חלק נוסף באופן עצמאי)
  • אם ניתן להוכיח הצהרת כוונות שיתוף מצד בן הזוג שקיבל את הירושה כלפי בן הזוג השני – למשל, רישום הדירה בבעלות שני בני הזוג
  • ועוד

במקרים של אי הסכמה בחלוקת הרכוש בהליך גירושין – היוועצו עם עורך דין גירושין מקצועי

סייגים רבים ישנם לכל סעיף בחוק יחסי ממון, ובאופן כללי בדיונים המשפטיים בתחום של הליכי גירושין ואישור הסכמי גירושין ניכר הניסיון לשמור על איזון המשאבים לאור חוק יחסי ממון, ביחד עם הבנת הכוונות המקוריות של בני הזוג וניסיון לשמור על חלוקת משאבים שתהיה הוגנת ולא נצלנית כלפי אף צד מבין שני הצדדים המעורבים. על כן, חשיבות רבה לייעוץ וייצוג משפטי מקצועיים שיינתנו על ידי עורך דין גירושין מנוסה, קשוב, ומושכל בתחום. חשוב לבחון כל סעיף שבכל מקרה לגופו, לבחון את כלל העובדות והנתונים המסייעים להבין את הכוונה במקור של בני הזוג, ולבסס הסכם גירושין וחלוקת רכוש ובפרט חלוקת נכסי מקרקעין, על תובנות ונתונים אלו.

צוות עורכי הדין במשרד עו"ד רייכמן מתמחה בהסכמי גירושין וייצוג בתהליך הגירושין. התקשרו אלינו ונשמח לייעץ וללוות אתכם לקראת חלוקת רכוש ונכסים, שתהיה הוגנת עבורכם.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

לשיחה ראשונית ללא עלות וללא התחייבות התקשרו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: