ביטול צוואה שהופקדה

על פי סעיף 5 לתקנות של הנוטריונים, נקבע שמי שחתם בפני נוטריון על מסמך שאפשר לבצע ביטול צוואה שהופקדה על פי חוק השליחות, או לחלופין על פי כל דין שונה, הוא רשאי ליידע את הנוטריון אודות ביטול צוואה שהופקדה. את ההודעה על ביטול צוואה שהופקדה ירשמו בתור הערה על גבי המסמך אשר הנוטריון שומר עליו, ביחד עם תאריך קבלת ההודעה, בעוד שהנוטריון לא יוציא  העתק מהמסמך הנ"ל אלא אם כן יש על גבי המסמך הערה בדבר ביטול צוואה שהופקדה. כמו כן, על פי סעיף 36 לחוק הירושות, נקבע שהמצווה יכול לבצע ביטול צוואה שהופקדה באמצעות השמדת הצוואה, כמו גם באמצעות אחת הצורות לעשיית צוואה. טוב תעשו באם תחליטו פשוט להמשיך לקרוא, כי כעת נדון אודות – ביטול צוואה שהופקדה.

 

ביטול צוואה שהופקדה
ביטול צוואה שהופקדה

מה הן הסיבות שמובילות לביטול צוואה נוטריונית?

קיימות המון סיבות ללמה אנשים עשויים לרצות לבצע ביטול צוואה שהופקדה. אולי אותם אנשים התחתנו בפעם הראשונה והיו רוצים לבטל את צוואתם הנוכחית, על מנת ליצור צוואה חדשה שתכנה את בן זוגם שעתיד להיות המוטב העיקרי. או לחלופין, אולי התוספת החדשה למשפחה היא לא בן זוג אלא ילד. אולי היוצר של צוואה מכר כמה נכסי נדל"ן תוך כדי רכישה של כמה נכסים חדשים ומכיוון שכך יהיה צורך לשנות את הוראות החלוקה של הצוואה הישנה. משום שהצוואה כבר מכילה כל כך הרבה תיקונים, המצווה רוצה להחליף את הצוואה הנוכחית ואת הצוואה שלה בצוואה חדשה. אבל בשביל לערוך צוואה תקפה חדשה, צריך לבטל את הצוואה הישנה. בעוד שאירועים משנים חיים הם על פי רוב הסיבה לכך שבני האדם מבטלים את הצוואות שלהם, הסיבות לביטול ממש לא חשובות. מה שחשוב הוא שצוואות יבוטלו כהלכה. אם לא, עלולות לצוץ צוואות מרובות השייכות למוריש לאחר מותו, ולגרום לבני משפחתו שנותרו בחיים להיאלץ לנהל הליכים משפטיים יקרים כדי לנסות לתבוע את ירושותיהם החוקיות.


האם בשביל ביטול צוואה נוטריונית אפשר פשוט לכתוב חדשה?

אולי אחת הדרכים הקלות ביותר שבהן תוכלו לבצע ביטול צוואה שהופקדה באמצעות יצירה של צוואה חדשה. הצוואה החדשה צריכה להתבצע כראוי ולשקף שפה המציינת את רצונכם לבטל את כל הצוואות הקודמות, כמו לדוגמה – אני מבטל בזאת כל צוואות ישנות שערכתי בעבר.


מה הן הדרכים לביטול ביטול צוואה נוטריונית?

אתה יכולים לבצע ביטול צוואה שהופקדה בכל זמן נתון ומכל סיבה שהיא. בני אדם רבים מבטלים צוואה משום שהם רוצים לערוך צוואה חדשה לאחר גירושין, נישואים מחדש או לידת ילד. ישנן מספר דרכים לבטל את הצוואה שלכם. הדרך הכי טובה הינה לערוך צוואה חדשה ולהצהיר שאתם למעשה מבטלים את כל הצוואות הקודמות שלכם. אם אתם ממש לא רוצים לנסח צוואה חדשה, יש באפשרותכם לבצע ביטול צוואה שהופקדה על ידי ביצוע קודציל. כמו כן, אפשרי לבצע ביטול צוואה על ידי השמדה פיסית, אבל שיטה זאת טומנת בחובה סיכונים. בהתאם למקום מגוריכם, צוואה עשויה להתבטל אוטומטית, מכוח חוק, אם תתגרשו, תתחתנו, או תביאו ילדים לעולם לאחר כתיבת הצוואה. בנוגע להיבט של עיצוב הצוואה שלכם – אתם יכולים בלי כל בעיה לבצע ביטול צוואה שהופקדה באמצעות עריכת צוואה חדשה הכוללת הצהרה שברצונכם לבטל צוואה קודמת. תשתמשו בכל הטפסים או בתוכנת המחשב שבהם השתמשתם בעת יצירת הצוואה המקורית שלכם. זאת ועוד, תפיצו עותקים – תיתנו את הצוואה החדשה שלכם למי שהיה לו עותקים מהצוואה הישנה שלכם. לעתים קרובות, בני האדם נותנים את המקור של הצוואה שלהם לעורך הדין שלהם, או, אם אין להם עורך דין, הם שומרים אותה בכספת בבית. אתם יכולים לתת עותק של הצוואה שלכם למנהל העיזבון שלכם ולשמור עותק של הצוואה בבית שלכם. יתרה מזאת, תציינו שאתם מבצעים ביטול צוואה שהופקדה קודמת. לצורך העניין – אתם יכולים לכתוב – אני מבטל את כל הצוואות שעשיתי בעבר. הכללת הצהרה כזאת היא קריטית אם אתם רוצים שצוואות קודמות כלשהן יבוטלו כדין. זאת ועוד, התייעצו עם עורך דין – אתם יכולים לכתוב צוואה חדשה בלי כל עזרת עורך דין, במיוחד אם העיזבון שלכם פשוט למדי. יחד עם זאת, ככל הנראה כדאי להיפגש עם עורך דין לתכנון עיזבון אם העיזבון שלכם גדול או מסובך. אפשר לקבל הפניה בפנייה ללשכת עורכי הדין הקרובה אליכם. כמו כן, תזהו את מנהל העיזבון שלכם – אתם יכולים לבחור מנהל עיזבון חדש או להשאיר את אותו מנהל עיזבון אשר היה לכם בצוואה המקורית. בנוסף לכך, תציינו שמות של מוטבים חדשים – אתם יכולים להשאיר את הנכס שלכם למי שאתם רוצים. תזכרו לנקוב בשמות של מוטבים חלופיים למקרה שהמקור ימות לפניכם. לצורך העניין – אתם יכולים להשאיר את המכונית המפוארת שלכם לאח שלכם, ואם הוא ילך לעולמו לפניכם, לאחיין שלכם.


האם ביטול צוואה נוטריונית נעשה באופן אוטומטי?

בעוד שאתם יוצרים צוואה חדשה, אין זה אומר שהצוואה הישנה שלכם תבוטל אוטומטית. על מנת להבטיח שהצוואה הישנה שלכם תבוטל באופן חד משמעי, מומלץ לכלול בצוואה החדשה שלכם שפה אשר מציינת במפורש את רצונכם לבטל את כל הצוואות הקודמות, או ליצור צוואה חדשה שאינה עולה בקנה אחד לחלוטין עם הצוואה הקודמת. לביטול מפורש, עליכם להשתמש בפורמט של ביטול צוואה שהופקדה מתאים. אל תשכחו שהניסוח שלכם עשוי להיות שונה ממה שמשמש בדוגמאות שיש ברשת האינטרנט. יחד עם זאת, תמצית ההצהרה צריכה להיות זהה. עם ביטול צוואה שהופקדה משתמע, אין הצהרות בצוואה או בקודציל על כוונתכם להפוך את כל הצוואות והקודים לבטלות ומבוטלות. לרבות – אם כתבתם צוואה בטרם שהתחתנתם, ובאותה הצוואה ציינתם את בן/בת הזוג החדש שלכם כממונה הבלעדי מכל נכסיכם, זה יהיה ביטול משתמע של הצוואה הקודמת מאחר והצוואה החדשה והצוואה הקודמת אינם תואמים.


האם בשביל ביטול צוואה נוטריונית מומלץ לקבל עזרה מקצועית?

לביטול או שינוי לא תקין של צוואה עלולים להיות תוצאות הרות אסון, שיובילו לבלבול, להתדיינות משפטית, ולהעלאת האפשרות שרצונותיכם לא יובנו לאחר מותכם. עורך דין מסוגל לייעץ לכם בהיבט של הדרכים הנכונות לשם ביטול צוואה , ולוודא שכוונותיכם ברורות כדי למנוע כל בלבול שעלול לנבוע מניסיון ביטול צוואה שהופקדה כושל. תצרו קשר עם עורך דין מקומי לצוואות, על מנת ללמוד איך הוא יכול לעזור לכם להדריך אתכם בתכנון עיזבון בביטחון.


מה המשמעות של ביטול צוואה נוטריונית מבחינת הרס מוחלט?

ושאלה אחרונה ממש לסיום – כיצד הופכים צוואה לבטלה על ידי הרס מוחלט? על מנת לבטל צוואה בשיטה זאת, צריך להשמיד את המסמך לגמרי, משמע – לכל מי שנתקל בו צריך להיות ברור שהוא נועד להימחק ולכן אינו תקף. גישות נפוצות להשמדת צוואה כוללות קריעה, גריסה או שריפה שלה. כל עוד הצוואה המקורית וכל העותקים של הכלי מושמדים, השמדת צוואה יכולה להיות שיטה יעילה לשם ביטול צוואה שהופקדה, מכיוון שהיא מבהירה היטב את כוונתכם לבצע ביטול צוואה שהופקדה.


לסיכום

אם הכוונות הסופיות שלכם משתנות ואתם רוצים ליצור צוואה נוטריונית חדשה, ביטול צוואה נוטריונית הנוכחית שלכם הוא צעד הכרחי. עליכם להיוועץ עם עורכי הדין לעיזבון שלנו, כי אנו יכולים להדריך אתבם אם יש לכם שאלות נוספות לגבי מה מבטל צוואה. , ובשל כך, מן הראוי שתצרו קשר בהקדם עם צוות עורכי הדין שלנו בשל העובדה שאנחנו מתמחים בתחום של ביטול צוואה נוטריונית.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: