האם פשיטת רגל עלולה לפטור את החייב מתשלומי מזונות?

האם פשיטת רגל עלולה לפטור את החייב מתשלומי מזונות האם פשיטת רגל עלולה לפטור את החייב מתשלומי מזונות? – פשיטת רגל היא הליך של חדלות פירעון, החל על יחידים (ולא על חברות בעירבון מוגבל) ומאפשר נקיטת צעדים כלפי נושיו של החייב בשעה שהוא אינו יכול לעמוד בתשלומי החובות שלו. כינוס נכסי החייב מאפשר הערכת שווי הנכסים וחלוקת חלק מהם בין נושיו לכיסוי החובות ועל פי הסדר הקבוע בחוק, צו הפטר הינו צו הפוטר את החייב מתשלום כלל החובות שצבר בתהליך פשיטת הרגל.

נשאלת השאלה – מה הן זכויותיו של ילדי החייב ומה בנוגע לחובות
שנצברו בגין תשלומי מזונות אישה ו/או מזונות ילדים?

מזונות ילדים וחובת ההורה לכלכל את ילדיו

על פי החוק העברי בישראל, על אב לזון את ילדיו, ולספק 100% מכלל התשלומים בגין צרכי החובה שלהם ועוד 50% מכלל התשלומים בגין ההוצאות "מדין צדקה" – כמו הבילויים, החוגים, וכדומה. בשל חשיבות תשלום דמי המזונות, מעמדם בתהליך גביית החובות הוא שונה מזה של שאר החובות והנושים, בשל החשיבות הנודעת לתשלום דמי המזונות שנקבעו בהסדר הגירושין, בעיקר לטובת רווחתם של הילדים.

בפקודת פשיטת הרגל, קיימת אבחנה בין הסכום שנצבר בגין תשלום מזונות עד למועד שנקבע לצו הכינוס, כלומר – החוב שנצבר ולא שולם; לבין התשלום השוטף של מזונות לאחר מועד צו הכינוס. הטיפול בחובות בגין תשלומי מזונות עד מועד כינוס הנכסים ולאחריו הם שונים, ומומלץ להיוועץ עם עורך דין פשיטת רגל, על מנת להבטיח טיפול יעיל וקבלת כלל תשלומי המזונות.

 

חוב שנצבר בגין תשלום מזונות טרם כינוס הנכסים

חוב שנצבר בגין תשלום מזונות ילדים בהליך של פשיטת רגל הינו חוב שמקבל עדיפות על פני חובות לנושים. בנוסף, במתן צו הפטר הפוטר את החייב מחובותיו – מוחרג החוב בגין דמי מזונות, אותו על החייב לשלם במלואו.

על מנת לקבל את תשלום המזונות בהליך כינוס הנכסים, יש להגיש תביעת חוב בגין הסכום שנצבר לתשלום מזונות לכונס הנכסים. הנכסים שיחולקו ישמשו ראשית לכיסוי החוב בגין מזונות, ורק לאחר מכן יחולקו בין שאר הזוכים. חשוב לציין, כי אם ישנם חובות של החייב למשפחה, שהם לא במסגרת תשלום מזונות הילדים – יש להגיש בגינם תביעה נפרדת, אשר אינה מקבלת קדימות באופן אוטומטי.

התשלום השוטף של דמי מזונות

כבר נאמר בעבר בבית המשפט בישראל, כי מי שזכאי לקבל מזונות מפושט רגל – מן הראוי שיסתפק בקצבה צנועה; ואכן – על מנת להמשיך ולקבל דמי מזונות חודשיים יש להגיש בקשה לבית המשפט, לקיצבת דמי מזונות – בדרך כלל, בשיעור נמוך מזה שנקבע בפסק הדין בעת הגירושין. הסכום החדש ייקבע על ידי הכונס ו/או המנהל את תיק פשיטת הרגל, מתוך בחינה מעמיקה של יכולות החייב וחובותיו.

חשוב להיוועץ בעורך דין, לצורך טיפול בתשלום מזונות של פושט רגל

לצערנו, כבר נראו מקרים בהם שימש הליך של פשיטת רגל "הסחת דעת", אסטרטגיה להפחתת מזונות. גם במקרים בהם החייב אכן נקלע לחובות ונדרש להליכים רשמיים של הסדרת אותם חובות – בשל החשיבות הנודעת לתשלום דמי מזונות ילדים – ניתנים כלים משפטיים להסדרת התשלומים בגין מזונות תחילה. הליווי המקצועי בהיבטים המשפטיים והבירוקרטים הוא בעל חשיבות רבה, והוא יבטיח קבלת סכומי המזונות בזמן, בשיעור הוגן שיאפשר מחד את המשך הליך פשיטת הרגל אולם מאידך שמירה – במידת האפשר – של רמת החיים של הילדים כמו גם טיפול מהיר ומדויק בהמשך התשלום השוטף של מזונות הילדים לאחר הכינוס.

עורך דין לענייני משפחה רן רייכמן מציע ליווי משפטי מקצועי ואיכותי לאורך כל הדרך. אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו,
בטלפון 03-7524213, לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי שיאפשר ייצוג הולם.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: