הסכם חיים משותפים

זה נהיה יותר ויותר נפוץ שזוגות חיים יחד לפני הנישואין או כחלופה לנישואין. כאשר זה קורה, הסדר המחיה עם הזמן הופך להיות מוכר כיחסי חוק מקובל. אנשים רבים מתרשמים לעתים קרובות שלשותפים בחוק המקובל יש את אותן זכויות שיש לזוגות נשואים. אולם, אין זה המקרה, ואם תמשיכו לקרוא תגלו עוד ועוד על – הסכם חיים משותפים.

 

הסכם חיים משותפים
הסכם חיים משותפים

האם הסכם חיים משותפים טוב לזוגות שאינם נשואים?

הסכם חיים משותפים מהווה יתרון אדיר לזוגות שאינם נשואים הזקוקים למבנה ולביטחון בהיבטים רבים של מערכת היחסים שלהם. היבטים אלה יכולים לכלול פיננסים קצרים וארוכים, או לחלופין עניינים מסובכים יותר, כמו למשל – חלוקה הוגנת של נכסים במקרה של פרידה. בשנת 2022, מספר הגברים והנשים שהתחתנו היה הנמוך ביותר בתעד, מה שמוכיח שזוגות רבים מסתפקים בזוגיות מחויבת מבלי להרגיש מחויבים לקשור קשר ממוסד. במצבים אלה, מערכת היחסים חולקת לרוב את כל הסימנים המסחריים של נישואין, כמו לדוגמה – שיתוף בית משפחה, גידול ילדים – כמו גם שיתוף כספים ונכסים אחרים. הבעיה שיש לזוגות מסוימים היא חוקי הנישואין וחוקי החיים המשותפים שונים במקצת – וזו הסיבה שהסכם חיים משותפים כל כך חיוני, כדי להבטיח שתקבלו זכויות משפטיות וכספיות מסוימות.

מה זה בעצם הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים, הידוע גם כחוזה חוק מקובל, הוא מסמך המגן עליכם ועל הזכויות והחובות המשפטיות של בן/בת הזוג. הסכם חיים משותפים מספק בהירות לעניינים שלעתים קרובות יכולים להיות מאומצים כאשר מערכת יחסים מגיעה לסיומה. הסכם חיים משותפים קובע את ההבטחות שניתנו שני בני הזוג אחד לשניה. זוגות לא נשואים יכולים להתקשר בהסכם זה תוך כדי חיים משותפים או לפני שהם עוברים לגור יחד. זוגות יכולים גם להתקשר בהסכם בתום מערכת היחסים שלהם, המכונה הסכם פרידה. הסכם חיים משותפים הוא הסכם משפטי למערכת היחסים המפרט כיצד הנכסים נמצאים בבעלותם וחלוקתם בין בני הזוג, ומה יקרה אם ייפרדו. הסכם חיים משותפים יכול להיבחן על ידי בית המשפט אם –

  1. שני השותפים קיבלו כל אחד ייעוץ משפטי בלתי תלוי ונקבע כי אף אחד מהם לא חתם על ההסכם בכפייה.
  2. ההסכם מכיל תנאים 'סבירים'. הסכם חיים משותפים אינו מכסה התחייבויות ופעילויות מעשיות יומיומיות, כדוגמת – מי צריך לעשות את הניקיון או הגינון בבית – אלה אינם עניינים משפטיים. עם זאת, זה יכול להתייחס לשיקולים פיננסיים, לרבות – מי אחראי לתשלום חשבונות המשכנתא, שכר הדירה ושירות.

תלוי בבני הזוג מתי עליהם לערוך את ההסכם. יש כאלה שאוהבים לעשות את זה כשהם עוברים לגור ביחד לראשונה; עבור אחרים, זה עשוי להיות לאחר חיים משותפים במשך כמה שנים, אולי בעקבות לידת ילד או החלטה לא להתחתן.


מדוע פשוט חייבים הסכם חיים משותפים?

לזוגות שאינם נשואים אין זכויות משפטיות אוטומטיות אם הם נפרדים, משמע – אנשים רבים מסתכנים בטיפול לא הוגן או שלא יישארו כלום אם מערכת היחסים שלהם תתקלקל. זה יכול להיות בעייתי במיוחד עבור אלה שיש להם בית ביחד או שיש להם ילדים. הסכם חיים משותפים מאפשר לכם לקבוע מה יעלה בגורל הנכסים המשותפים, כגון – ביתכם, אם מערכת היחסים שלכם תסתיים, וכן פרטים מרכזיים נוספים, כמו לדוגמה – אם אחד מבני הזוג יידרש לשלם לשני אחזקה. הסכמי חיים משותפים מחייבים מבחינה משפטית, כלומר נותנים הגנות חזקות לשני הצדדים במקרה שהקשר שלכם יסתיים.


מה אומרים התומכים ברעיון של הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים קובע למי הבעלים של מה ובאיזה פרופורציה ומאפשרים לכם לתעד כיצד תפצלו רכוש, חפצים אישיים, חסכונות וכל נכס אחר במידה והקשר אכן יתקלקל. כמו כן, הסכם חיים משותפים מציין בדרך כלל כיצד ילדיכם ייתמכו כלכלית ומה יהיו סידורי המחיה שלהם. בנוסף לכך, כיצד תתמודדו עם חשבונות בנק, חובות, משכנתאות ורכישות משותפות כמו המכונית המשפחתית. ראוי לציין הסכמי חיים משותפים אינם מיועדים רק לפרידות. הם מספקים דרך אידיאלית להגדיר כיצד אתם ובן הזוג שלכם תנהלו את הכספים היומיומיים בזמן החיים המשותפים, כמו כמה כל אחד תורם למשכנתא או לשכירות ולחשבונות – וגם אם תוציאו פוליסות ביטוח חיים אחד על השני.


מי יכול להתקשר בהסכם חיים משותפים?

ניתן לערוך הסכם חיים משותפים בין בני זוג כהגדרתם בחוק דיני משפחה. אדם הוא בן זוג אם האדם הוא –

  1. יש ילד עם האדם השני פחות משנתיים (למעט כאשר מדובר ברכוש, חוב או פנסיה).
  2. נשוי לאדם אחר.
  3. חי עם אדם אחר במערכת יחסים דמוית נישואין.
  4. עשה זאת לתקופה של שנתיים לפחות.

זה נכון גם אם בני הזוג אינם גרים יחד באותו בית כל הזמן, וזה חל על זוגות שנמצאים באותו המין וביחסים מנוגדים.


האם הסכם חיים משותפים יכול לקבוע את הזכאות שלכם?

אם תעברו לגור בנכס בבעלות שותפכם, לא תהיינה לכם זכויות ביחס לנכס, גם אם תתרום למשכנתא בזמן המגורים בו. אם תרכשו נכס ביחד, ההנחה היא שהבעלות שלכם תהיה 50:50, ללא קשר לכמה כל אחד מכם תורם למשכנתא ולחשבונות אחרים. הסכם חיים משותפים מאפשר לכם "לנקות" בעיות כאלה, מה שהופך את הזכאות המשפטית של כל אחד מהשותפים לברורה, כך שלא תרגישו בסופו של דבר שקיבלתם יחס לא הוגן אם אתם נפרדים.


במה באות לידי ביטוי המעלות של ההסכם?

המעלות של הסכם חיים משותפים באות לידי ביטוי כך –

  1. הפחתת מתח במקרה של פרידה – סיום מערכת יחסים יכול להיות תקופה מאוד טראומטית ורגשית – הדבר האחרון שמישהו רוצה הוא סכסוך משפטי, המצב של בקשתו לעבור מביתו או הרגשה של התעללות כלכלית. הסכמה על הזכויות והבעלות שלכם מבעוד מועד יכולה לעשות את החיים הרבה יותר קלים לכולם בטווח הארוך.
  2. יכולת להבהיר מראש את זכאותו האישית של כל אחד מבני הזוג לבית – אם אחד מבני הזוג יעבור לגור בנכס בבעלותו של השני, לא תהיה לו זכות אוטומטית להתגורר בו אם הקשר יסתיים – גם אם העבירו תרומות למשכנתא. בדומה, בית שנמצא בבעלות משותפת של בני הזוג יחולק 50-50 במקרה של פרידה, גם אם אחד מבני הזוג שילם עליו את רוב התשלומים. לעומת זאת, הסכם חיים משותפים מאפשר לבני הזוג לקבוע באופן חוקי מי באמת הבעלים של מה ואם לכל אחד מבני הזוג יהיו זכויות שאולי לא יקבלו אוטומטית.
  3. הפרשות לעתיד – אם אחד מבני הזוג היה תלוי כלכלית בשני במשך שנים או שיש לו ילדים, לא תהיה להם זכות לתשלומי מזונות עבור עצמם לאחר פרידה. בניגוד לגירושין, חיים משותפים אינם טומנים בחובם כל התחייבות לתמיכה מתמשכת של מי מהצדדים – אלא אם כן הדבר נקבע בהסכם משפטי. עדיין תהיה חובה לספק תמיכה כספית לכל ילד.


לסיכום

עורכי הדין שלנו יכולים לעזור לכם ליצור הסכם חיים משותפים המגן למעשה על האינטרס שלכם כשאתם חיים עם בני זוג מבלי להתחתן או להיכנס לשותפות אזרחית. יש לנו שנים רבות של ניסיון בתחום זה, אז אנחנו יכולים לעזור להבטיח שכל הפרטים החשובים יטופלו, ולצמצם את הסיכונים של בעיות כלשהן במהלך החיים המשותפים או אם מערכת היחסים שלכם מסתיימת. מומלץ שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו משום שאנחנו מתמחים בתחום הסכם חיים משותפים.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: