הסכם משמורת משותפת

הסכם משמורת משותפת מתרחש כאשר הורים חולקים משמורת חוקית או משמורת פיזית על ילדם. הורים יכולים לחלוק משמורת פיזית משותפת – כאשר הילד גר עם כל אחד מההורים לפרק זמן מסוים, או לחלופין משמורת משפטית משותפת – כאשר לשני ההורים יש זכויות וחובות משפטיות שוות כלפי אותו ילד. ההחלטה איזה סוג של משמורת יעבוד הכי טוב עבורכם היא חלק גדול מתיק משמורת הילד שלכם. תצטרכו להמציא לו"ז שפועל לטובת הילד, שיתאים גם לשני ההורים. ההסכם עובד בצורה הטובה ביותר כאשר ההורים מסוגלים להסתדר מספיק טוב כדי להחליט על הסכם משמורת, והם מוכנים ומסוגלים לעמוד בהסכם זה. טוב תעשו באם תסכימו לקרוא את המאמר הנ"ל מראשיתו ועד לתומו, כי היום נגלה עוד דברים על – הסכם משמורת משותפת.

 

הסכם משמורת משותפת
הסכם משמורת משותפת

מהו הסכם משמורת משותפת ומהם סוגי משמורת משותפת?

הסכם משמורת משותפת עשוי שלא לשקף את החיים שהילד שלכם ידע לפני הפרידה או הגירושין. אך זה הכי קרוב שהוא יגיע לכך ששני ההורים יהיו מעורבים באותה מידה בחייו. ההסכם מאפשר לשני ההורים לקבל משמורת חוקית או פיסית על ילדם/ילדיהם. ואלו הם סוגי משמורת משותפת – בכל הנוגע להכרעת בית המשפט בהסדרי משמורת, מרבית השופטים מעדיפים להעניק משמורת משותפת. זה נחשב לטובת הילד כאשר לשני ההורים יש מעורבות מסוימת בחיי ילדם, כמו גם בגידולם. ברם, ייתכן שזה לא אפשרי אם ההורים גרים קילומטרים זה מזה או מתקשים לתקשר או להסתדר. זה גם הופך לבעיה אם לכל אחד מההורים יש היסטוריה של אלימות במשפחה. בהתאם למצב, השופט רשאי להחליט על אחת מהאפשרויות הבאות –

  1. משמורת פיזית משותפת – עם משמורת פיזית משותפת, שני ההורים עשויים שלא לבלות זמן שווה עם ילדם. עם זאת, הזמן שהילד אכן מבלה עם כל הורה יהיה משמעותי.
  2. משמורת משפטית – הורה עם משמורת חוקית בלעדית מקבל החלטות חשובות בשם ילדו. זה כולל החלטות לגבי חינוך הילד ודתו. לפיכך, גם אם לאחד ההורים יש משמורת חוקית בלעדית, שני ההורים עדיין מעורבים בהחלטות רפואיות. להורה ללא משמורת יש גם גישה לרישומי בית הספר של הילד.
  3. משמורת פיזית – משמורת פיזית קובעת היכן מתגורר הילד. אם לאחד ההורים יש משמורת פיזית בלעדית, הילד מבלה את רוב זמנו עם הורה זה. להורה השני יש בדרך כלל ביקורים קבועים.
  4. משמורת משפטית משותפת – עם משמורת משותפת, שני ההורים מקבלים את ההחלטות הללו.


מה עושה הסכם משמורת משותפת לכל כך מומלץ?

הסכם משמורת משותפת מאפשרת לכם לגבש תכנית אשר מבוססת על הצרכים והאינטרסים של ילדכם. הורים עם משמורת פיזית משותפת לרוב (אך לא תמיד) גרים קרוב אחד לשני, כך שהילד מושפע פחות מהמעבר מהבית לבית. משמורת פיזית משותפת מאפשרת לילד לבלות עם כל הורה, ולכל הורה להיות מעורב בחיי ילדו. משמורת משותפת מאפשרת להורים לחלוק את האחריות השוטפת של גידול ילדם, ולכן העבודה וההוצאות מתחלקות לרוב שווה בשווה. אם ההורים מצליחים לשתף פעולה ולהסתדר, הסכם משמורת משותפת יכול להיות קל יותר עבור כל הצדדים המעורבים.


האם הסכם משמורת משותפת משקף השפעה חיובית על הילד שלכם?

הסכם משמורת משותפת הופך את הפרידה לפחות משפיעה על ילדכם. זה נכון במיוחד אם הורים גרים זה ליד זה. הסכם משמורת משותפת צריך לשקף את מה שהכי מתאים לצרכי ילדכם. זה מועיל ביותר לילד כאשר ההורים שמים את המחלוקות ביניהם בצד. זה אומר למצוא בסיס משותף להצליח בהורות משותפת. הצלחה מובטחת גם אם יש מאמץ מודע להפחית חיכוכים וויכוחים.


מתי הסכם משמורת משותפת פחות מומלץ?

אם ההורים לא מצליחים להסתדר, התזמון והתכנון של משמורת משותפת יכולים להיות סיוט, ולמריבות הורים יכולות להיות השפעות שליליות על ילדכם. עם משמורת פיזית משותפת, הילד מועבר ממקום למקום בתדירות גבוהה יותר, ובדרך כלל מתחזק שני בתים. כתוצאה מכך, ניתן בקלות להשאיר מאחור ניירות בית ספר חשובים או ציוד ספורט בבית ה"לא נכון". זה יכול להיות יקר להחזיק שני בתים גדולים מספיק כדי לאכלס מספר ילדים. יכולים להתעורר ויכוחים על לוחות זמנים של איסוף והחזרה, על מי משלם "יותר" מהוצאות הילד, ואיזה הורה מקבל את לוח הזמנים הקל יותר. ניתן לגרום לילד להרגיש כמו שופט, או להשתמש בו להעברת מסרים בין הורים שאינם מוכנים לעבוד יחד. הדרך הקלה ביותר להכין תכנית הורות משותפת – בין אם אתם יוצרים תכנית עם ההורה השני או יוצרים תכנית בעצמכם, התהליך יכול להיות מכריע.


האם בזכות ההסכם נהנים הילדים מזמן איכות עם שני הוריהם?

באמצעות הסכם משמורת משותפת הילד שלכם יכול לבלות עם שניכם. אז שניכם תהיו מעורבים באותה מידה בחיי ילדכם. זה גם אומר ששניכם יכולים להשפיע על ילדכם, להנחיל ערכי ילדות, חוויות חיים, היסטוריה משפחתית וסגנון הורות ייחודי. ביחד, אתם יכולים ליצור זיכרונות מתמשכים ולחלוק גם את האתגרים וגם ההנאות של הילדות. המעורבות של שני ההורים מבטיחה שאף אחד מכם לא יחמיץ את אבני הדרך העיקריות בחיי ילדכם. שניכם תהיו נוכחים. זה משהו שילדכם יזכור ויעריך, במיוחד כשהוא יתבגר. ההיעדרות גם גורמת ללב להתחבב. הזמן מלבד ילדכם יגרום לשניכם להעריך עוד יותר את הזמן שלכם ביחד.


האם בעקבות הסכם משמורת משותפת חלה הפחתה של רגשי אשמה?

לילדים יש לעתים קרובות תחושות של דחייה כאשר הורה עוזב. בדרך כלל זה יכול לגרום לתחושת אובדן ולירידה בדימוי העצמי. כמו כן, הילדים נוטים להיות יותר חרדים או אפילו מדוכאים כאשר אין להם גישה לשני ההורים. הסכם משמורת משותפת מפחית את רגשות הכעס שזה יכול ליצור. גישה לשני ההורים גם מפחיתה את רגשות האשמה שכן ילדכם מרגיש חופשי לאהוב את שני ההורים. הורות משותפת טובה משפרת זאת. הילד שלכם לא ירגיש שהוא מאבד הורה. זה משאיר אותו חופשי להתמקד בלהיות ילד ולגדול בריא.


האם הסכם משמורת משותפת מבטא שיתוף באחריות של היום יום?

שני ההורים חולקים אחריות יומיומית שיש לה השפעה על ילדיהם. זה כולל הוצאות וכל הדברים הכרוכים בגידול ילד. אתם תקבלו החלטות לגבי גידול ילדכם ביחד. קבלת החלטות הדדית זו מסייעת להפחית את הלחץ על כל הורה שכן קבלת החלטות בחיים עבור ילדכם היא אחריות עצומה. זה אפילו יותר מלחיץ כשאתם צריכים לעשות את זה בעצמכם.


האם ההסכם שומר על מבנה?

הסכם משמורת משותפת מאפשר להורים לחלוק את האחריות למשמעת. יצירה ודיון בכללים לגבי משמעת מבטיחים שאתם והאקס שלכם נמצאים באותו עמוד. זה חשוב במיוחד אם ילדכם מנסה להשתמש בהורה אחד נגד השני כדי להשיג את מבוקשו. המשמעות היא גם אכיפת השלכות מתאימות. גישת צוות היא הטובה ביותר ועוזרת לילדכם להיות בעל מבנה וגבולות גם לאחר הפרידה או הגירושין.


לסיכום

פרידה וגירושין יכולים להיות מלחיצים. זה גובה מחיר רגשי, נפשי ופיזי מכל הצדדים המעורבים. הורים המתמודדים עם זה צריכים תמיד לזכור את ילדיהם בעת קבלת החלטות. קבלת החלטות אלו בזמן המעבר לחלוק משמורת משותפת עם בן הזוג לשעבר יכולה להיות מכריעה. עם זאת, יש פתרון, צוות עורכי הדין שלנו יכול לעזור לשמור על סדר היום החדש שלכם. ככל שתהיו מאורגנים יותר, כך יהיה קל יותר לילדכם מכיוון שתהיה להם שגרה קבועה, ומשום כך כדאי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו מכיוון שאנחנו מתמחים בתחום הסכם משמורת משותפת.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: