חוק הסכם ממון

חוק הסכם ממון עוסק בטיפול בשאלה 'מי זכאי למה' מביא בחשבון את הנכסים שכל צד מביא למערכת היחסים, את תרומותיו של כל אחד מהצדדים לאורך כל תקופת הקשר, ואת הצרכים העתידיים של הצדדים. עם זאת, כל הנכסים המוחזקים על ידי צדדים או מטעמם יהוו חלק ממאגר הנכסים במהלך הליך החלוקה, ללא קשר למועד רכישתם או על ידי מי. כמו כן, דברים כמו למשל – עיזבונות וירושה צפויה עשויים להיות מאופיינים כ"משאב הכספי" של צד, ומהווים חלק מהמשוואה. אנו מדרבנים אתכם לקרוא את המאמר הזה למן ראשית דבריו ועד סופו, וכך תדעו יותר על – חוק הסכם ממון.

 

חוק הסכם ממון
חוק הסכם ממון

מה הם היתרונות של חוק הסכם ממון?

אפשר לסכם את היתרונות של חוק הסכם ממון באופן הבא – זה יכול לכלול את העלויות הגבוהות יותר של ניסיון לנהל משא ומתן להסדר או קבלת בית המשפט להחליט על חלוקת הנכסים והמשאבים הכספיים. הסכם ממון מחייב יכול לשמש רשת ביטחון. אפשר להשתמש בו או לא. אם לא נעשה בו שימוש, אין שום דבר אבוד. ההסכם יכול להעצים בני זוג להחליט מראש מה הם יכמתו כחלוקה הוגנת של הכספים שלהם. לבסוף, הסכם ממון מחייב יכול להיות פתרון חסכוני ופשוט יותר מאשר אפשרויות אחרות לאחר ההפרדה. דיון בדברים האלה בזמן שהקשר עדיין מאושר, אומר שההסכם עשוי לשקף את מה ששני הצדדים יקבלו הוא סביר. הסכם ממון מחייב יכול גם לאפשר לשותף העשיר יותר לאשר שהצד השני אינו בקשר מסיבות חומריות.


למה חוק הסכם ממון מומלץ?

היתרונות של חוק הסכם ממון יהיו תלויים בכל מערכת יחסים אינדיבידואלית, אולם במונחים כלליים, חלק מהיתרונות יכולים לכלול את הבאים – הסכמי ממון מחייבים יכולים להכתיב כיצד ניתן לרכוש רכוש משותף, לתחזק כלכלית ולטפל במקרה של פרידה. בשילוב עם תכנון עיזבון יעיל, חוק הסכם ממון יכול להבטיח שהנכס יעבור דורות כפי שהוא נועד. קיום חוקים משלכם לגבי ההיבטים הפיננסיים של מערכת היחסים שלכם, שנעשו בזמנים מאושרים יותר, מביאים לעתים קרובות להסכם שסביר יותר שייחשב על ידי כל הצדדים כהוגן והגיוני. משא ומתן להסדר נכסים לאחר ההפרדה הוא לרוב חסכוני יותר ובזמן אם קיים הסכם ממון. חוק הסכם ממון יכול לספק נחמה וודאות לצד שכבר עבר סכסוך ארוך וממושך בהסדר רכוש. חוק הסכם ממון יכול להגן על נכסים קיימים מפני תביעות של הצד השני למערכת היחסים, דבר הרלוונטי וחשוב במיוחד כאשר צד אחד נמצא במצב פיננסי מעולה מהשני. לעתים קרובות צד אחד צבר נכסים לפני תחילת מערכת היחסים ללא תרומה מהצד השני ואין זה מפתיע שהם רוצים להבטיח שנכסים אלה יישארו שלהם עם הפרידה. יתרה מכך, סביר להניח שצד יקבל ירושה ממשפחתו, שעל קבלתה הם גם רוצים להגן.


מה טוענים המתנגדים לחוק?

ישנם גם מתנגדים להתקשרות בהסכם ממון מחייב, שמתנגדים לאותו חוק הסכם ממון, וזה מה שהם טוענים – אין גוף בוחן שישקול את תנאי הסכם הממון, ואין מערכת רישום שיש לציין מתי נערך הסכם הממון. ייתכן שתתקשו להעלות את נושא ההתקשרות בהסכם כזה עם בן הזוג. כאשר בוחנים את היתרונות והחסרונות של הסכם הממון המחייב, תצטרכו לבחון את שכר הטרחה בעריכת ההסכם ואת הדרישה משני הצדדים לשמור ייעוץ משפטי עצמאי נפרד. כספים הם לעתים קרובות נושא שקשה לדון בו, וייתכן שלא תרצו להיראות כרעבים לכסף או חמדנים. בית המשפט לא יבטל הסכם ממון רק משום שהוא לא הוגן כלפי צד אחד. ייתכן שהשותף שלכם לא יראה תועלת כלשהי בעצמו, במיוחד אם הוא הצד החלש כלכלית. ההסכם בפועל עלול גם להיות לא הוגן עבור צד אחד אם לא כל התרחישים האפשריים נלקחו בחשבון.


מי בעד חוק הסכם ממון לתרחיש של פרידה?

פרידה סוערת עלולה להשאיר אתכם עם כמה צלקות רגשיות רציניות, שעלולות להפוך את תהליך המשא ומתן על הכספים למפחיד ובלתי נסבל. אתם ובן זוגכם בקושי תספיקו להרהר בסיום מערכת היחסים שלכם, שלא לדבר על לנהל את חלוקת הרכוש. חוק הסכם ממון יספק מבנה והדרכה בהתמודדות עם הצד העסקי של הפרידה. עניינים כמו, מי ישמור על בית המשפחה, איך אתם או בן זוגכם לשעבר תרשו לעצמכם לגור במקום אחר, וכיצד תחולק הדירה להשקעה, הם כולם שיקולים חשובים ועשויים בסופו של דבר להיאבק בבית המשפט לענייני משפחה אם אמצעים מתאימים אינם במקום. אפילו הפרידות החביבות ביותר יכולות להוביל לרגעים של חרדה ותחושות פחד. המחשבה לדון כיצד לסיים לצמיתות את כל הקשרים עם בן הזוג לשעבר שלכם, פיננסיים ואחרים, יכולה להיות מרתיעה למדי. לרוע המזל עבור חלקם, סוף הקשר מהווה את סופה של הידידות. בשלב זה קיים חשש משותף לגבי הפרטים הספציפיים של התרומות הכספיות במהלך תקופת הקשר. עמידה בהסכם ממון מנוסח היטב יכולה לרכך את המכה ולהפיג חלק מהרגשות הקשים בינכם לבין בן הזוג לשעבר.


מה הם הכללים הבסיסיים?

כללים בסיסיים להסכם ממון מחייב כוללים את אלו – זה חייב להיות בכתב. יש לציין שהוא נכנס לפי הסעיף הנכון בחוק דיני משפחה. זה חייב להיות חתום על ידי כל הצדדים. יש לחתום עליו רק לאחר שכל צד קיבל ייעוץ משפטי עצמאי על מהות ההסכם, השפעת ההסכם על זכויותיו, היתרונות וחסרונות ההסכם לצד בעת כריתתו. כל עורך דין צדדים חייב לחתום על אישור ייעוץ משפטי ויש לספק לכל צד עותקים של אישור זה. למרבה הצער, אין ערובה בציפוי ברזל שלאחר כניסה להסכם ממון, בית משפט לא יבטל אותו לאחר מכן. עם זאת, עצם קיומו של אחד מהם מפחית את הפוטנציאל להליכים בבית המשפט. בתי המשפט לדיני משפחה אינם מבטלים הסכמים, רק משום שהם אינם הוגנים. חייבת להיות התנהגות כמו למשל – הונאה, כפיה, התנהגות בלתי מתקבלת על הדעת או אי גילוי מהותי לפני שבית משפט ישקול להתערב בהסכם שהושג.


האם חוק הסכם ממון מפשט את התהליך של חלוקת נכסים בין בני זוג?

אכן, חוק הסכם ממון מפשט את התהליך של חלוקת הנכסים בין בני זוג – מכיוון שהסכם ממון מפרט את מצבו הכלכלי של כל צד, כולל הרכוש והחוב שכל אחד מביא למערכת היחסים, הוא יכול לפשט את כל תהליך חלוקת הנכסים עם הפרידה.


האם חוק הסכם ממון מפשט את הסדר הרכוש?

חוק הסכם ממון נותן לכם ולשותף שלכם בטחון מסוים לגבי הסדר של כל נכס. מי ייקח את הבית? האם הוא יימכר ויחולק בחלקים שווים, או שצד אחד ישמור על הבית וישלם חלק לשני? ברור שהסכם ממון לא יצפה את כל הנכסים שנרכשו במשותף שיצטברו ברגע שהסכם ממון ייכנס. באותה מידה, הסכם ממון לא יחזה את ההתחייבויות שעלולות להצטבר במהלך הקשר. עם זאת, זה יכול לספק שלבים ניתנים לניהול להשגת תוצאה הוגנת והוגנת.


לסיכום

רוב הסוגיות המשפטיות נפתרות הרבה לפני שהן מגיעות לאולם בית המשפט. הסיבה לכך היא שאנחנו, כעורכי דין מעולים, מנהלים משא ומתן במיומנות רבה ובכך אנחנו יכולים לעזור לשני צדדים או יותר למצוא פתרון משביע רצון מבלי לפנות למעשה לבית המשפט. אז תצרו עמנו קשר, כי שאנחנו מתמחים בתחום חוק הסכם ממון.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: