ירושה על פי צוואה

ליותר מחמישים אחוזים מבני האדם ברחבי העולם אין צוואה. רוב הסיכויים שאתם או מישהו שאכפת לכם ממנו הוא אחד מהם. אף אחד לא רוצה לחשוב על המוות. אך אנחנו מאתגרים אתכם להקדיש רגע לשקול מה אתם עלולים לסכן ללא צוואה. מומלץ להמשיך לקרוא, כי היום נדון בנושא מרתק – ירושה על פי צוואה.

 

ירושה על פי צוואה
ירושה על פי צוואה

מונחים שכדאי להכיר בהקשר של ירושה על פי צוואה?

אם אתם יורשים נכסים, סביר להניח שתשמעו את המונחים האלה בהקשר של ירושה על פי צוואה –

  1. נאמנות – זוהי דרך נוספת עבור אדם להעביר את עיזבונו למוטבים הנקובים. בהקמת נאמנות, האדם מציין "נאמן" שיחלק את הנכס למוטבים בשמות לפי הנחיות מסוימות.
  2. יורשים, ונהנים ─ תנאים אלה חלים על כל מי שיורש נכסים על פי צוואה או על פי דין.
  3. צוואה – מסמך משפטי המציין כיצד יש לחלק את רכושו של אדם לאחר מותו. אם אין צוואה, לכל מדינה יש חוקים המספקים נוסחה לקביעת התפלגות.
  4. חובות – לאחר מותו של אדם, חובות משולמים לפני העברת ירושה על פי צוואה כלשהי ליורשים. בדרך כלל אינכם אחראים מבחינה משפטית לחובות של הורה או קרוב משפחה. העיזבון שלהם אחראי לתשלום החובות שנותרו.
  5. עיזבון – זה מתייחס לנכסים שנותרו מאחור לאחר מותו של אדם.
  6. מיסי עיזבון או מסים על הירושה שלכם – מסים פדרליים ומדינתיים עשויים להיות חייבים לאחר מוות. במדינות מסוימות, המסים משולמים על ידי נכסי העיזבון, בעוד שבאחרות, היורשים משלמים אותם.
  7. ירושה על פי צוואה – ההליך המשפטי שבו בית משפט מפקח על חלוקת הרכוש לאחר מות הבעלים.
  8. מנהל עיזבון – האדם הנקוב בצוואה או ממונה על ידי בית המשפט אשר אוסף, מאבטח ומנהל את נכסי העיזבון.


האם ירושה על פי צוואה מוודאת שהרצונות שלכם יהיו ידועים ויכבדו אותם?

קיימת תפיסה שגויה שאם אין לכם צוואה, הכול יעבור כבמטה קסם לבן הזוג שלכם, או לחלופין לילדים שלכם, כיון שהחוק אומר כך. זה לא בהכרח המקרה. כאשר אתם נפטרים ללא צוואה, נאמר שנפטרתם ללא צוואה בעיני החוק. זה אומר שהעיזבון שלכם יחולק בצורה סטנדרטית לפי החוק. הכללים האלה – שמכתיבים מי מקבל מה וכמה – אינם ניתנים למשא ומתן. המצב של כל אחד הוא ייחודי, וסביר להניח שהרצונות שלכם לא יתאימו לנוסחה השרירותית שבה משתמשת ממשלת המחוז. למה אנחנו מתכוונים? בואו ונניח שיש לכם שני ילדים ולאחד מהם יש צרכים מיוחדים. כמו גם, נניח שהלוויתם לאחד מילדיכם כסף במהלך חייו. בכל מקרה, חלוקה לא שוויונית היא משהו שסביר להניח שהייתם רוצים לראות בצוואה שלכם. בלי צוואה, אתם מסתכנים שהנכסים שלכם יכולים ללכת למישהו שלא התכוונתם – או גרוע מכך, מישהו שרציתם שיקבל משהו עלול שלא לקבל כלום. משפחות מעורבות, לצורך העניין, נפוצות יותר ויותר ויכולות להוות מורכבות לתכנון עיזבון. עריכת ירושה על פי צוואה מעניקה לכם את השקט הנפשי שרצונותיכם יוכרו כדין ויבוצעו כהלכה.


איזה טיפים קיימים בגין ירושה על פי צוואה?

טיפים לקבלת החלטות לגבי ירושה על פי צוואה – ירושה על פי צוואה יכולה להיות כרוכה בבעיות כלכליות ורגשיות מורכבות. הנה כמה טיפים שיעזרו להפוך את התהליך לקל ככל האפשר –

  1. תשמרו רישומים זהירים – גם לאחר סיום התהליך, ייתכן שתרצו לשמור עותקים של מסמכים חשובים, כמו למשל – מסמכי הצוואה והנאמנות, מלאי ושווי נכסים ועותקים מרובים של תעודת הפטירה. רישום טוב היום יכול להציל אתכם מכאב ראש בטווח הארוך.
  2. תיקחו את זה לאט – אל תקבלו החלטות נמהרות או רכישות אימפולסיביות. ירושה על פי צוואה עשויה לייצג את סכום הכסף הגדול ביותר שתקבלו אי פעם בבת אחת.
  3. חילוקי דעות עם יורשים אחרים.
  4. תשימו מזומנים במקום בטוח – בזמן שאתם שוקלים את האפשרויות שלכם, תכניסו את המזומנים שקיבלתם בירושה לקרן שוק כספים בסיכון נמוך או לתעודת פיקדון.
  5. תקבלו ייעוץ מומחה – התייעצו עם עורך דין צוואה בתוך שבועיים מהמוות. עורך דין יכול לתת לכם מושג טוב על לוח הזמנים ועל כל בעיה שאתם עשויים להתמודד אתם. זה לא צריך להיות יקר. לפעמים שעה אחת יכולה להוביל לתוכנית פעולה שחוסכת לכם זמן וכסף. ייתכן שתרצו גם לדבר עם רואה חשבון ויועץ פיננסי.
  6. תחשבו על מסים פוטנציאליים בעת התכנון – הקפידו לקחת בחשבון כל מס ירושה רלוונטי.
  7. שלבו את הירושה שלכם בתכנון העיזבון שלכם – אם כבר יש לכם צוואה, אולי תרצו להסתכל עליה שוב.
  8. תחליטו מה לשמור ומה למכור – תקבעו כיצד להקצות מזומנים שעברו בירושה בין ההשקעות והחסכונות הקיימים שלכם, כמו גם מה לעשות עם כל נכס ומניות שעברו בירושה.
  9. שווי הוגן – אם הכוונה היא להבטיח שכולם יקבלו חפצים בעלי ערך כספי שווה, ניתן להמתין עד שכל הפריטים יוערכו ולהקצות לכל אדם סכום מסוים "להוציא" על הפריטים.
  10. תורנות – עבור אובייקטים בעלי ערך סנטימנטלי, אתם יכולים לבחור פריטים בתורות.


מה כדאי לדעת על ירושה על פי צוואה?

ירושה על פי צוואה יכולה לכסות כל רכוש אמתי ואישי של המוריש, אז תערכו רשימה מקיפה לעבודה בזמן שאתם מחליטים מי יקבל מה. ואלו הפרטים החשובים על ירושה על פי צוואה –

  1. נכס מקרקעין כולל – בתים, קרקעות ושאר חפצים מקרקעין.
  2. רכוש אישי כולל – חשבונות בנק, מניות, תכשיטים, ירושה משפחתית ופריטים נוספים.
  3. זכרו שאתם יכולים להוריש רק את מה שבבעלותכם, כך שאם אתם בעלי משהו במשותף, אתם יכולים רק לתת את חלקכם. כגון – אם יש לכם בית נופש עם החבר הכי טוב שלכם, אתם יכולים לתת רק את חלקכם בבעלות בצוואה שלכם.
  4. כל חוב שיש לכם יימשך למוטבים אם הם לא מכוסים על ידי הנכסים הנותרים שלכם.
  5. החוב כולל – משכנתאות, כרטיסי אשראי, הלוואות רכב, הלוואות סטודנטים, חובות מס, חובות אישיים וחשבונות רפואיים. תוודאו שהמוטבים שלכם מודעים למצב החוב שלכם, על מנת שיוכלו לתכנן תכניות להפחתת החובות הללו.


האם ירושה על פי צוואה תוכל לשמור על בני הזוג שלכם?

טעות שכיחה היא שהשותף שלכם זכאי באופן אוטומטי לחלק מהעיזבון שלכם. במחוזות מסוימים, זה תלוי אם אתם נשואים כחוק או לא. כאשר אתם מתים ללא צוואה, בן הזוג שלכם הנשוי שנותר בחיים זכאי לחלק (אם לא כולו) מהעיזבון. אך בפרובינציות מסוימות, לבן זוג משותף אין זכויות כאשר בן זוגם נפטר ללא צוואה. הם עשויים להיות זכאים לתלויים ויוכלו להגיש תביעה לתמיכה, אבל אין להם זכאות אוטומטית כמו בן זוג נשוי כדין. הם יכולים להגיש תביעה כתלויים, אבל התהליך אינו הליכה בפארק – הוא יכול להיות ארוך, יקר וליצור חיכוכים עם שאר הנהנים מהאחוזה. ללא קשר לסטטוס המשפטי של מערכת היחסים שלכם, חשוב שתהיה ירושה על פי צוואה כדי להבטיח שהשותף שלכם יקבל את הנכסים שתבחרו. אחרת, זה נשאר לפי הכללים השרירותיים של ממשלת המחוז.


האם ירושה על פי צוואה מונעת כאבי ראש?

הימנעו מכאבי ראש מיותרים למי שאתם משאירים מאחור – ניהול עיזבון אינו משימה קלה – וללא צוואה, זה אפילו קשה יותר. כאשר אתם נפטרים ללא צוואה, אתם מחמיצים את ההזדמנות למנות מנהל רשות לניהול העיזבון שלכם. ללא מנהל עיזבון, לאף אחד אין זכות אוטומטית לקבל החלטות עבור העיזבון שלכם. זה עשוי ליצור מצב קשה עבור משפחתכם, שתתמודד עם מספר מכשולים מנהליים ומשפטיים בניסיון לנהל את העיזבון שלכם. עד שמישהו ימונה על ידי בתי המשפט לנהל את העיזבון שלכם, לא ניתן יהיה לגשת לנכסים שלכם, כולל חשבונות בנק, מניות והשקעות. לא ניתן יהיה לבטל דברים כמו למשל – תשלומים חודשיים אוטומטיים.


לסיכום

הצוואה שלכם היא אחד המסמכים המשמעותיים ביותר שתעשו ויש לה השפעות עצומות על המשפחה והאהובים שלכם לאחר שתמותו. צוואות הן מסמכים משפטיים, ולכן הפרטים חשובים. עורכי הדין שלנו יכולים לעזור לכם לוודא שאתם תקבלו את כל מה שאתם רוצים לתוך הצוואה שלכם ושהיא ערוכה כדי לשקף את רצונותיכם, ולכן כדאי שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כיוון שאנחנו מתמחים בתחום ירושה על פי צוואה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: