במקרים שבהם נפטר אינו מותיר צוואה אחריו, יורשיו ייקבעו לפי חוק הירושה בישראל ולפי סדר קרבתם אליו, כמו הורים, בני זוג וצאצאים. יש מקרים שבהם יש חריגים מסוימים או זכויות נוספות שעל אנשים להכיר אותם, גם כדי לדעת מהי זכותם בעיזבון המנוח.

לכך קוראים זכויות הירושה, ולסעיפים חריגים אלה יש חשיבות רבה לכל מי שאינו מכיר את החוק ואינו יודע מה לכלול בצוואה שאותה הוא עורך. תשומת לב לכל הפרטים האלה תמנע מריבות והליכים משפטיים ואף תבטיח ליקיריכם את חלקם בירושה כפי שהתכוונתם לעשות מלכתחילה.

מעוניינים במידע נוסף? השאירו פרטים – ואנו נחזור אליכם בהקדם:

מה קורה לידועים בציבור?

מבחינת החוק בישראל אין הבדל בין ידועים בציבור לבין בני זוג נשואים. כל עוד הוכח כי חיו חיי אהבה ושיתוף מלאים, כולל ניהול משק בית משותף, הם נחשבים לבני זוג חוקיים לכל דבר. אם אין צוואה, יירשו הם מחצית מהעיזבון ומחצית נוספת תחולק בין ילדי המנוח שווה בשווה. אם לא הותיר ילדים משלו אלא רק קרובי משפחה אחרים כמו הורים ואחים, הידועים בציבור יירשו שני שלישים מהעיזבון, ואם אין ילדים או הורים הם יירשו את כולו. בכל מקרה של חלוקת העיזבון, ידועה בציבור תירש גם את המיטלטלין, ובכלל זה גם את הרכב.

ילדים מאומצים

ילדים מאומצים כחוק וכדין שיש להם גם צו אימוץ רשמי שהם יכולים להציגו, ייחשבו לילדים לכל דבר גם במקרה של ירושה לפי דין. הם יירשו את הוריהם המאמצים כמו ילדים טבעיים, וכמו כן, יוכלו לרשת גם את הוריהם הביולוגיים. ילדיו ייחשבו גם הם ליורשים חוקיים של הורים המאמצים. כאשר ילד מאומץ נפטר לפני הורים המאמצים הם נחשבים ליורשיו הטבעיים, אולם הורים ביולוגיים אינם יכולים לרשת את ילדיהם לאחר שאומצו כדין. גם ילדים שאומצו בחו"ל ויש להם צו אימוץ נחשבים לילדים יורשים לכל דבר. ילדי אומנה, גם כאלה שהתקבלו בחיק המשפחה ונחשבים בעיניה לילדיה לכל דבר, אינם נחשבים ליורשים כל עוד לא הוסדר האימוץ בחוק. גם גידול הילדים שאינם ביולוגיים עם ילדי המשפחה אבל מבלי שניתן צו אימוץ רשמי אינו תקף בדיני הירושה. גם לא רישום במרשם האוכלוסין שעקף פעולת אימוץ רשמית וחוקית.

בדיקת מיני מנטל לבדיקת כשירות

מקרים שבהם לא בטוחים בכשירותו המנטלית של כותב הצוואה או של היורש הם מקרים מוכרים שגם אליהם מתייחס חוק הירושה. בדיקת מיני מנטל היא הבדיקה שעורכים כדי לאבחן אלצהיימר או שיטיון, ובה נבדקות היכולות הקוגניטיביות של האדם. זהו מבחן הבודק את מצבו הקוגניטיבי והפסיכיאטרי של אדם, ובו הוא מתבקש לעשות פעולות הקשורות לזיכרון, להערכה, התמצאות בזמן ובמקום, ניסוח בקריאה ובכתיבה, הגייה ועוד. המבחן נערך כדי לוודא שהאיש אכן נמצא בדעה צלולה לכתוב צוואה. זוהי עילה מוכרת מאוד לפסילת צוואה במקרים רבים. במקרה של חסויים ובלתי כשירים מנטלית המנוהלים על ידי אפוטרופוס בחייהם, ימונה להם מנהל עיזבון בגלל אי כשירותם לרשת.

זכויות פנסיה

בירושה נכלל רק העיזבון שכולל את הנכסים והמיטלטלין. זכויות פנסיה מורישים רק למוטבים הרשומים ככאלה בקופות הגמל, ביטוחי מנהלים וקרנות הפנסיה, ובני זוג זכאים לזכויות אלה גם לפי תנאי הפנסיה שלהם ולפי הרשום בפוליסות השונות שלהם.