צוואה הדדית חסרונות – מה צריך לדעת ומה צריך לבדוק?

צוואות הדדיות הן צוואות שנערכו על ידי לפחות שני בני אדם, בעקבות הסכם שבמהלך חייהם לא ישנו את הצוואה שלהם ללא הסכמת האחרים. עם מותו של אחד המורישים, המורישים הנותרים אינם יכולים לשנות את הצוואה שלהם. על מנת שצוואות הדדיות יהיו מחייבות, חייב להיות הסכם בין המורישים. כדי שההסכם יהיה מחייב משפטית על המורישים להסכים שלא לבטל את הצוואות ולאחר מכן לערוך את הצוואות לאור ההסכמות שנעשו. צוואות הדדיות שונות מסוגים אחרים של צוואות, כמו למשל – צוואות רגילות. עם צוואות רגילות – כל צוואה היא מסמך משפטי עצמאי לחלוטין, למרות שהן נועדו לשקף או להחמיא זו לזו. יחד עם זאת, כל אדם חופשי בכל שלב לתקן ו/או לבטל את צוואתו מאחר שאין הסכם העומד בבסיס הצוואות. כדאי שתבינו שאנחנו יותר ממליצים לכם לקרוא את המאמר הזה בעיון רב, החל מן תחילת דבריו וכמובן עד לסיום דבריו, בשל חשיבות העניין ובשל כך שנדבר עכשיו על הנושא הבוער – הלא הוא – צוואה הדדית חסרונות.

צוואה הדדית חסרונות
צוואה הדדית חסרונות

מתי נוצרת בכלל צוואה הדדית חסרונות?

צוואות הדדיות הן צוואות שנעשו על ידי שני בני אדם, על פי רוב על ידי בעל ואישה, היוצרות חוזה מחייב שלא ניתן לתקן או לבטל אותן ללא ידיעתו או הסכמתו של האחר. ההשפעה של צוואות הדדיות היא שכאשר אדם אחד נפטר, הצוואה שלו של הניצול היא בלתי חוזרת ולא ניתנת לתיקון. מתי נוצרות צוואות הדדיות? ובכן, צוואות הדדיות נוצרות בדרך כלל ביחסים משולבים בין בעל ואישה שיש להם ילדים ממערכת יחסים קודמת. ביצירת צוואות הדדיות קיימת כוונה מוצהרת שהבעל והאישה יעזבו את הרכוש שלהם בדרך מסוימת ולא יסרו מכוונה זו לאחר פטירת אחד מהם.


מה היא בעצם צוואה הדדית חסרונות?

מפעם לפעם אתם עלולים להיתקל בפלוני אלמוני שיש לו צוואה הדדית או לחילופין במישהו אשר מבקש צוואה הדדית. אלה שונים מצוואות רגילות. המאמר השבוע יעסוק בצוואה הדדית ומהי הבעיות שיכולות לעלות כתוצאה מכך, כלומר – מה היא בעצם צוואה הדדית חסרונות? צוואות הדדיות הן צוואות הנערכות בין מספר צדדים שבהן הם עושים תועלת הדדית כלשהי לצדדים האחרים והצדדים המעורבים מסכימים שלא ניתן לבטל את הצוואות ללא הסכמת האחרים. עם פטירת מי מהצדדים יחויבו השארים בתנאי הצוואות ההדדיות. צוואות הדדיות נעשות בדרך כלל בין בני זוג, כשהן מעניקות נכסים זה לזה במתנה הראשונה, ולאחר מכן לילדים בפטירתו של השני. בעוד כל הצדדים בחיים, הם יכולים לשנות את דעתם בכל עת ולבטל את הצוואות ההדדיות. ברגע שצד אחד להסכם זה נפטר והאחרים מקבלים את טובתם מצוואת המנוח, ההסכם שלא לבטל הופך למחייב את הצדדים האחרים.


האם צוואה הדדית חסרונות?

בהקשר אל צוואה הדדית חסרונות , אז הן אינן גמישות, במובן זה שהן מאפשרות למצווה שנותר בחיים לבצע תכנון סביר והכרחי לכל החיים על מנת לקחת בחשבון שינויים בחוקי מס ירושה בין מועד פטירתו של המוריש הראשון והשני. אם הצוואה ההדדית עדיין נותנת את העיזבון למוריש השני באופן מוחלט, וכפי שצוין לעיל, המוריש שנותר בחיים זקוק לטיפול, הנכסים נמצאים בסיכון לשמש לתשלום עבור טיפול כזה. אם הזמן בין פטירת המורישים להסכם הצוואה ההדדית הוא ארוך, עלול להיות קשה לקבוע את היקף הנכסים במסגרת הנאמנות הקונסטרוקטיבית של הצוואה ההדדית ולקבוע את מידת החופש של הניצול להתמודד עם העובר בירושה.


מה כוללת צוואה הדדית חסרונות?

על פניו, זה נראה מועיל, אולם לצוואות הדדיות יש בעיות רבות וזה המובן של צוואה הדדית חסרונות – אין גמישות לניצול, במיוחד אם היחסים עם המוטבים מתדרדרים או אם היה צורך לתקן את הצוואה בעתיד, למשל אם היה צורך לכלול אמון על פי שיקול דעת עקב כך שלמוטב יש בעיות התמכרות או אם השורד רצה. לעשות מתנות קטנות לנכדים שלא היו בחיים בזמן הסידור הראשוני. הצוואה ההדדית מכסה את כל הנכסים לא רק נכסים שהיו בבעלותם בזמן המוות הראשון. הניצול יכול למשל לזכות בלוטו או לקבל ירושה גדולה והם מחויבים להתמודד עם זה בהתאם לתנאי הצוואה ההדדית שלהם למרות שהם עשויים לרצות שהנכסים החדשים הללו יעברו למקום אחר. המצב עם צוואות הדדיות לא ברור אם הניצול נישא בשנית או יוצר שותפות אזרחית חדשה. הנישואין החדשים או השותפות האזרחית יבטלו את הצוואה ההדדית . זה מוביל למצב שבו הניצול מחזיק בעיזבון משלו בנאמנות עבור הנהנים בסופו של דבר מהצוואה ההדדית. זה מבלבל בנסיבות אלה, אולם עד כמה בדיוק מכוסה עזבונו של הניצול בנאמנות זו – האם זה רק נכסים שהתקבלו מהראשון שמת? האם מדובר בנכסים שהתקבלו מהראשון שמת וכל דבר שהיה בבעלותו של הניצול בזמן המוות הראשון? האם כל הנכסים הם בבעלות הניצול במותו? יש מגוון חוות דעת משפטיות שונות בעניין זה וקיימת אפשרות להתדיינות על מוות שני.


מה נכלל בקטגוריה של צוואה הדדית חסרונות?

כאשר בוחנים צוואות הדדיות, עליכם לוודא שלכם ולבן הזוג או לשותף שלכם יש הבנה מהו ההסכם ששניכם נכנסים אליו. בהתחשב בהשלכות המשפטיות של צוואות הדדיות, חשוב שתקבל ייעוץ משפטי ועריכתן בצורה נכונה. צוואות הדדיות הן סופיות ואינן ניתנות לביטול כדין. לכן יש עניינים שאתם צריכים לקחת בחשבון כולל, למשל, הגיל שלכם. אם בן זוגכם נפטר, תוכלו להינשא בשנית ולרצות לפרנס את בן / בת הזוג החדש בצוואתכם. אם ערכתם צוואות הדדיות עם בן זוגכם הראשון, ייתכן שהדבר לא אפשרי.


מה הם באופן כללי צוואה הדדית חסרונות?

ואלו הם צוואה הדדית חסרונות  – צוואות הדדיות עשויות להגביל את הזוגות הצעירים בעתיד. עריכת צוואות הדדיות דורשת רמת פירוט גבוהה. אם לבן זוג שנותר בחיים יש צוואה הדדית עם בן זוגם שנפטר, הם לא יוכלו לעדכן את הצוואה כדי להתאים את נישואיהם החדשים. בן זוג שנותר בחיים עשוי להפחית את השפעתה של צוואה הדדית על ידי שימוש ברוב הכספים בעיזבון, ולהשאיר מעט מאוד לילדים החורגים של בן הזוג הנותר. צוואות הדדיות אינן מציעות גמישות או צופים מראש אירועים בלתי צפויים לאחר מות בן הזוג הראשון.


מה הם היתרונות?

המוטבים מקבלים הודעה על התעניינותם בעיזבון ותהיה להם אפשרות להתכונן לירושה צפויה. בן הזוג שנותר בחיים חופשי להתמודד עם נכסיו של בן זוגם שנפטר. הצדדים רשאים להחליט אילו מוטבים יהיו זכאים לנכסים שעשויים שלא להוות חלק מהעיזבון של כל אחד. לדוגמה, נכסים המוחזקים במשותף או נכסים המוחזקים על ידי צד אחד בלבד. הצדדים מובטחים שילדיהם יישארו עם מתנות מיוחדות עם מותם.


לסיכום

אם אתם עדיין מרגיש כאילו צוואה הדדית מתאימה לנסיבות שלכם, צוות עורכי הדין המנוסה שלנו כאן על מנת לסייע לכם. צרו קשר בטלפון או תפנו לתיאום פגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות. חשוב שתצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו בשל הסיבה שרק אנחנו מתמחים בתחום צוואה הדדית חסרונות.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: