צוואה הדדית משותפת

אם אתם בוחנים אפשרויות לתכנון עיזבון כזוג נשוי, אולי אתם תוהים אם כדאי לכם לקבל צוואה הדדית משותפת. צוואה הדדית משותפת לזוגות נשואים הינה חלופה להקמת צוואות אישיות. אז מהי למעשה צוואה הדדית משותפת, ואיך היא פועלת? במה זה שונה מרצון אינדיבידואלי, והאם אחד טוב מהשני? פשוט תמשיכו לקרוא כדי לגלות.

 

צוואה הדדית משותפת
צוואה הדדית משותפת

מה ההבדלים בין צוואה רגילה לבין צוואה הדדית משותפת?

צוואה הדדית משותפת וצוואה רגילה דומות, אך יש סעיף אחד שמפריד ביניהן – לא ניתן לשנות צוואות הדדיות לאחר ששותף אחד נפטר. לאחר החתימה, צוואות הדדיות הופכות להסכמים מחייבים, באופן הזה שאם אתם מתחתנים בשנית או מביאים ילד נוסף, לא תוכלו לכלול אותן בשום צוואה חדשה. בשל כך, צוואות רגילות הן בדרך כלל הבחירה הפופולרית הן עבור זוגות והן עבור עורכי דין, מכיוון שהן מאפשרות יותר גמישות ואינן קושרות את ידיו של אף אחד מהצדדים. זה לא אומר שאי אפשר לשנות או אפילו לבטל צוואה הדדית משותפת, ואתם עדיין יכולים לעדכן את הצוואה שלכם, במידת הצורך. יחד עם זאת, שני הצדדים חייבים להיות נוכחים ולהסכים לכל שינוי חדש. כל שינוי בצוואה אחת משתקף אז באחרת.


מה היא למעשה צוואה הדדית משותפת?

צוואה הדדית משותפת היא למעשה מסמך משפטי משותף המבוצע על ידי שני אנשים או יותר, ומשמשת כצוואה אחרונה עבור כל הצדדים המעורבים. צוואה הדדית משותפת משמשת בדרך כלל זוגות נשואים החולקים את אותם נכסים ומוטבים. במקרה שאינכם מכירים את המושג צוואה, זהו סוג של מסמך תכנון עיזבון המייעד את חלוקת הנכסים עם פטירתכם. זוהי שיטה מחייבת משפטית להגן על הרכוש שלכם ולוודא שהוא מועבר ליקיריכם בצורה נכונה. ישנם סוגים רבים ושונים של צוואות, כאשר צוואות הדדיות משותפות הן רק אחת מהן. צוואה הדדית משותפת היא סוג של צוואה שנעשתה על ידי שני אנשים שלא ניתנת לשינוי כאשר אחד מהאנשים נפטר. כאשר שני בני הזוג עדיין בחיים, ניתן לשנות את הצוואה בכל עת. אולם כאשר אחד מבני הזוג נפטר, השני כבול לתנאי הצוואה. בשלב זה, הם לא יכולים לעדכן את הצוואה או לערוך צוואה חדשה שמאתגרת אותה.


כיצד פועלת צוואה הדדית משותפת?

לא שונה מצוואות בודדת, צוואה הדדית משותפת קובעת כיצד יש לחלק את הנכסים עם מותכם. ברם, צוואה הדדית משותפת ייחודית בכך שהיא נחתמה על ידי שני אנשים. המשמעות היא ששני האנשים המשתתפים חייבים להיות בהסכמה מלאה עם תנאי הצוואה. צוואה הדדית משותפת ניתנת לביטול בעוד שני בני הזוג בחיים, כלומר ניתן לבטלה או לשנותה, כל עוד שני הצדדים מסכימים. עם זאת, כאשר אחד מבני הזוג מת, הצוואה הופכת אוטומטית לבלתי הפיכה. פירוש הדבר שהוא משובץ באבן כפי שהוא; אף אחד לא יכול לבצע שינויים או לבטל את הצוואה מנקודה זו ואילך. במקרה של זוג נשוי, בן הזוג שנותר בחיים יורש את העיזבון בכללותו. כאשר גם בן הזוג שנותר בחיים נפטר, העיזבון עובר בירושה למוטבים כאמור בצוואה. ברוב המקרים, המוטבים יהיו ילדיהם של בני הזוג הנשוי. כאן יש לציין כי על העיזבון לעבור צוואה כאשר שני בני הזוג נפטרו, אלא אם בני הזוג סידרו את העברת הנכסים לנאמנות משותפת. צוואה הדדית משותפת היא אופציה נחמדה לזוגות נשואים החולקים את אותם נכסים ומוטבים. זה נכון במיוחד אם העיזבון שלכם פשוט יחסית, ושניכם מסכימים לחלוטין לגבי האופן שבו אתם רוצים לחלק את הנכסים שלכם. מלבד הפשטות, צוואה הדדית משותפת מספקת איזוני בלמים. אינכם יכולים לבצע שינויים או לבטל את הצוואה ללא רשות מהשותף שלכם. המשמעות היא שהעיזבון מוגן מפני החלטות פזיזות אם מתעוררת סכסוך זוגי. זה גם מציע הגנה כאשר יש חוסר אמון כלשהו בנישואין, או פוטנציאל למשחק גס.


האם צוואה הדדית משותפת בהכרח טובה?

כל מי ששוקל לכתוב או לחתום על צוואה הדדית משותפת צריך לשקול את החסרונות הפוטנציאליים שלה. צוואה הדדית משותפת בהכרח הופכת לבלתי חוזרת כאשר אחד מבני הזוג נפטר. המשמעות היא שלשותף שנותר בחיים אין סמכות לשנות את הצוואה, או את אופן חלוקת העיזבון. זה עלול להוות בעיה גדולה אם הנסיבות שלהם ישתנו. כמו למשל – בן הזוג שנותר בחיים יכול להתחתן שוב ולהוליד עוד ילדים. הם עלולים להסתכסך עם הילד שלהם, או צריכים למכור את הבית במקרה חירום. החיים אינם ניתנים לחיזוי, וחוסר הגמישות הזו הופכת לעתים קרובות יותר למכשול מאשר לאמצעי הגנה. החיסרון העיקרי של צוואה הדדית הוא שלא ניתן לעדכן אותה כאשר אחד מבני הזוג נפטר. למרבה הצער, זה יכול להוביל למחלוקות על אופן חלוקת העיזבון, ועם הצוואה יתמודדו בני משפחה וחברים מאוכזבים. כאשר בן הזוג הראשון מת, זו לא בעיה – בן הזוג שנותר בחיים פשוט יורש את הכול. הבעיה היא מתי השותף שנותר בחיים נפטר והעיזבון מועבר לקבוצת המוטבים הבאה. זה נכון במיוחד כאשר יש זמן רב בין מקרי המוות והנסיבות שונות, כמו אם נוצר עושר חדש והתפתחו מערכות יחסים חדשות . לצורך העניין – ייתכן שהצד שנותר בחיים התחתן בשנית והוליד עוד ילדים. המשפחה החדשה הזו לא תירש תחת תנאי הצוואה ההדדית. באופן דומה, אם השארתם את כל הירושה שלכם לילדים שלכם, כל הנכדים העתידיים לא ייהנו מהצוואה שלכם. בשני המקרים הדבר עלול לגרום למחלוקות בין בני משפחה שיובילו לערעור על הצוואה.


לסיכום

שוחחו על הסוגים השונים של צוואות משותפות עם בני הזוג שלכם, ואז תדברו עם עורכי הדין המקצועיים שלנו, שיוכלו לייעץ לכם לגבי הצוואה ההדדית המשותפת הטובה ביותר לנסיבות הנוכחיות שלכם. ולכן חשוב שתצרו קשר עוד היום עם צוות עורכי הדין שלנו משום שרק אנחנו מתמחים בתחום צוואה הדדית משותפת.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: