קיום צוואה בעל פה

כתיבת צוואה וצוואה אחרונה היא חלק חשוב בתוכנית העיזבון שלכם ויש סוגים שונים של צוואות לבחירה. צוואה מבוטלת, כלומר צוואה בעל פה ולא בכתב, עשויה להיות אופציה בנסיבות מסוימות. בעוד שחוקי צוואה במדינה דורשים בדרך כלל שצוואה תיכתב, תחתם ושיהיו לה עדים על מנת להיחשב כחוקית, ישנם תרחישים שבהם צוואה בעל פה יכולה להישמר כתקינה. הבנה כיצד פועלת צוואה בעל פה, כמו גם היתרונות והחסרונות, יכולה לעזור בעיצוב תכניות הרצון שלכם אם עדיין לא יצרתם אחת. מוטב תעשו באם תיקחו החלטה מושכלת ותקראו את המאמר הזה למן ראשיתו ועד לתומו, כי בוא נדבר על – קיום צוואה בעל פה.

 

קיום צוואה בעל פה
קיום צוואה בעל פה

קיום צוואה בעל פה – מה היא בכלל צוואה בעל פה?

קיום צוואה בעל פה, הידועה גם כצוואה דחופה, היא תיאור מילולי של רצונו של אדם לחלוקת רכוש לאחר מותו. מסמך זה דומה לצוואה כתובה, למעט בדיבור. סוג זה של צוואה אינו משמש בדרך כלל מכיוון שניתן להשתמש בה רק על ידי אנשים מסוימים בנסיבות ספציפיות לפני מותם. בנוסף לכך, ישנם מגבלות למי יכול לשמש עד לצוואה זו, היכן ניתן להשתמש בצוואה מסוג זה ולסוג הרכוש שניתן להוריש. גם לצוואות בעל פה יש פוטנציאל ליצור מחלוקת עקב אפשרות הונאה. קיום צוואה בעל פה הוא צוואה הנעשית בעל פה לאחרים ומתוך כוונה להבטיח את ביצוע המשאלות. צוואות בעל פה מכונות במונחים אחרים, כמו למשל – "צוואה לא מאוגדת" או "צוואה על ערש דווי". אם מישהו היה עד לצוואה בעל פה, הוא יכול לבוא עם ההוראות ולנסות לבצע קיום צוואה בעל פה. צוואות בעל פה אינן מקובלות כמו צוואות כתובות. רוב המדינות אינן מכירות בצוואות אלו כתקפות ומסרבות להכיר בהן מסיבות של תקנת הציבור.


קיום צוואה בעל פה – כיצד עובדת צוואה בעל פה?

בדרך כלל, בעת יצירת צוואה, הייתם מנסחים מסמך כתוב המזהה את עצמכם כיוצרי הצוואה ומפרט כיצד אתם רוצים שהנכסים שלכם יחולקו לאחר פטירתכם. כמו כן, אתם יכולים להשתמש בצוואה כדי למנות אפוטרופוסים חוקיים לילדים קטינים במידת הצורך ולמנות מנהל עיזבון לעיזבון שלכם. קיום צוואה בעל פה עוקף את כל זה ופשוט כולל את העורך את הצוואה המביע את רצונותיו בעל פה בפני עדים. לא יהיה מסמך כתוב אלא אם כן אחד העדים או מישהו אחר שנוכח בו יבחר להעתיק את הנאמר. לעורך הצוואה לא יהיה על מה לחתום וכך גם לעדים. יש סיבה שברוב המדינות כבר לא נעשה שימוש בצוואות בעל פה – ללא מסמך כתוב שנחתם על ידי עורך הצוואה ועידו כראוי, יכול להיות קשה מאוד להוכיח את כוונותיו של עורך הצוואה לגבי אופן חלוקת הנכסים או מי צריך להיות נהנים.


האם צריך להוכיח צוואה בעל פה?

גם בתחומי שיפוט המכירים בצוואות בעל פה, יכול להיות קשה להוכיח בפועל את קיום צוואה בעל פה. משום שהדברים לא נכתבים, ייתכן שיהיה קשה לזכור את כל התנאים שהמוריש סיפק. לעדים עשויים להיות זיכרונות שונים לגבי מה שנאמר. ייתכן שהצוואה בעל פה נמסרה בתקופה מבולבלת רגשית, כמו לדוגמה – שהמצווה נפגע במחלה פתאומית ולעדים עשוי להיות זיכרון מטושטש. זאת ועוד, הוכחת קיום צוואה בעל פה נתונה לעתים קרובות להתנגדויות. בני אדם העומדים בירושה עשויים שלא לרצות את ביצוע ההוראות בצוואה בעל פה. מי שמנסה להוכיח את ההוראות בצוואה בעל פה, לא יוכל להראות שכל המרכיבים התקיימו, כגון האדם בסכנת מוות.


האם קיום צוואה בעל פה נתון לערעור משפטי?

מכיוון שמסמך זה אינו כתוב בעת יצירתו, קיום צוואה בעל פה עשוי להיות נתון לערעורים משפטיים. תוקף הוא בדרך כלל תחום המחלוקת הגדול ביותר. משום שהיא נאמרת רק ועשוי להתבצע בתנאים קשים או לא פורמליים, במקרה הטוב, צוואה בעל פה טומנת בחובה אפשרות גבוהה של הונאה או אי בהירות. רצונותיו הסופיים של הנפטר עלולים להיות מובנים בטעות או בכוונה או שלא. כתוצאה מכך, צוואה מסוג זה עשויה להיתקל בקושי באכיפתה אם היא תיגר על ידי משפחתו של הנפטר.


האם קיום צוואה בעל פה מוכר?

הצוואה מוכרת רק אם –

  1. הצהרה בעל פה ניתנת בפני לפחות שני עדים מוסמכים
  2. האדם שעושה את הצוואה מאמין שהמוות קרוב
  3. העדים מתבקשים להעיד על הצוואה
  4. המוריש מצהיר שמה שהוא או היא אומרים נועד להיות צוואה
  5. שני העדים נמצאים עם המוריש בעת הכתבת הצוואה
  6. לאחר מכן, המוריש נפטר

גם אם יתקיימו תנאים אלה, היורשים של הצוואה עדיין יצטרכו להגיש תביעה משפטית כדי לקבלה לבית המשפט לצוואה. העדים יצטרכו להעיד על הנאמר .


מה המשמעות האמתית שעומדת מאחורי צוואה שכזו?

צוואה בעל פה, המכונה גם צוואה "לא מחזיקה", היא צוואה הנאמרת בפני עדים אבל לא נכתבת. צוואות כאלה תקפות בכמה מדינות אך רק בנסיבות מוגבלות ויוצאות דופן. במדינות אלו, הרעיון הוא שאם מישהו נמצא לפתע בסכנת מוות קרובה ואינו יכול לערוך צוואה כתובה, עדיין ניתן לכבד את משאלותיו האחרונות של האדם. אבל ברוב המדינות, צוואות בעל פה אינן תקפות – צוואה חייבת להיות בכתב וחתומה.


מה עושים כשמישהו טוען לקיום צוואה בעל פה?

אם אתם מנהלי עיזבון ומישהו טוען שקיימת צוואה בעל פה תקפה, או שאתם חושבים שאתם זכאים לרשת על סמך קיום צוואה בעל פה, כנראה שכדאי לכם לדבר עם עורך דין מנוסה. ותהיו מוכנים למאבק, שכן הוכחת תקפותה של קיום צוואה שכזו היא די קשה, וסביר להניח שתהיה אי הסכמה בין בני המשפחה שנותרו בחיים. גם אם נראה ברור שמישהו הוציא הוראות בעל פה כיצד יש להשאיר רכוש, לעתים קרובות קשה להוכיח שהאדם באמת היה בנקודת המוות כשזה קרה.


קיום צוואה בעל פה – האומנם?

רוב הצוואות נכתבות, נחתמות ועידו. בעצם, על פי חוק הירושות, הסמכויות והנאמנויות על מנת שצוואה תהיה תקפה, עליה להיות בכתב. לפיכך, יש יוצא מן הכלל עבור דיבור בעל פה. צוואה בעל פה היא צוואה הנערכת בעל פה לאדם אחד או יותר ומתוך כוונה להבטיח את ביצוע המשאלות. צוואות בעל פה מכונות גם "צוואות לא מאוכלות" או "צוואות ערש דווי". על מנת שצוואה בעל פה תהיה על תנאי, העדים יצטרכו לבוא עם ההנחיות שנתן להם המוריש. מכיוון שחוק העיזבון מחייב על פי רוב שצוואות יהיו בכתב, צוואות בעל פה יאכפו רק בנסיבות ספציפיות. בגלל היעדר רישום בכתב, קשה להוכיח צוואות בעל פה. על מנת להבטיח שהצוואה שלכם מספיקה מבחינה משפטית, כדאי להתייעץ עם עורך דין מנוסה בצוואה בעל פה במשרד עורכי הדין.


לסיכום

אנשים אשר שוקלים לערוך צוואה עשויים לרצות לפנות לעורך דין לתכנון עיזבון לקבלת סיוע משפטי. ייתכן שהם יוכלו לערוך מסמכים למתן צוואה תקפה בכתב או למתן ייעוץ מידי ליצירת צוואה בעל פה אם הדבר מקובל. עורכי הדין שלנו יכולים להזהיר את המוריש לגבי הקשיים בהוכחת הוראות בעל פה. אנחנו מכירים את דרישות יצירת הצוואה וביצוע הצוואה במדינת ישראל. אנחנו עשויים לספק ייעוץ משפטי כדי להבטיח שכל צוואה שנוצרת עומדת בקפידה בדרישות הצוואות באותו תחום שיפוט. אז תצרו קשר עם צוות עורכי הדין שלנו כי אנחנו מתמחים בתחום קיום צוואה בעל פה.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: