היתרונות והחסרונות במשמורת משותפת

child-1141497_1280 היתרונות והחסרונות במשמורת משותפת – משמורת משותפת הנה הסדר משפחתי, במסגרתו שני ההורים מופקדים כמשמורנים על ילדיהם לאחר הגירושין. במילים אחרות, הילדים נמצאים תחת חסותם של שני ההורים באופן שווה. במשמורת משותפת החלוקה בגידול הילדים מתבצעת שווה בשווה בין שני ההורים, בשונה מחזקת הגיל הרך, שבה לאם ניתנת עדיפות על פני האב בכל הקשור לגידול הילדים.

לכאורה זהו המצב הרצוי גם עבור הילד וגם עבור ההורים, שכן הילד גדל גם עם האב וגם עם האם, מה שהופך את הליך הגירושין לקל ופשוט יותר גם עבור ההורים. יחד עם זאת, מצויים בהסדר זה גם לא מעט חסרונות.

היתרונות למשמורת משותפת

כאמור הסדר המשמורת המשותפת נחשב למועדף על זוגות העומדים בפני הליך גירושין במיוחד בשנים האחרונות, מכמה סיבות:

  • תחושת ביטחון ויציבות – במסגרת המשמורת המשותפת, הילד אינו חווה ניתוק פתאומי מאחד ההורים, אלא הוא מקיים קשר רציף ועקבי עם שניהם. שמירה על קשר הדוק עם שני ההורים במידה שווה, מעניקה לילד תחושה של ביטחון ויציבות, ומאפשרת לו להסתגל בקלות יותר לגירושין שחווים הוריו.
  • הפחתת דמי המזונות – במשמורת משותפת, ההורים חולקים את ההוצאה הכספית של גידול הילדים, זאת בניגוד למשמורת מלאה, שם הורה אחד נושא בנטל הכספי של גידול הילד. בית המשפט לענייני משפחה, לרוב מפחית את דמי מזונות הילדים שמשלם האב, בשיעור של עד כ-25% כאשר מגיעים להסדר של משמורת משותפת. יתרה מכך, במקרים מסוימים בית המשפט מחליט על ביטול חובת המזונות.
  • מעורבות מלאה בחיי הילדים – במשמורת משותפת לשני ההורים יש את הסמכות המלאה לקבל החלטות הנוגעות לגידול הילדים, וההורים הם שותפים שווים בגידול הילדים.

מהם החסרונות במשמורת משותפת?

אמנם הסדר המשמורת המשותפת נראה כמו הפתרון האידאלי עבור זוגות רבים, אך יש להסדר זה חסרונות שחשוב להכיר בעת קבלת ההחלטה.

  • הגבלת ההורים – משמורת משותפת יכולה להגביל את ההורים, שכן הם צריכים לעשות ויתורים רבים בחייהם האישיים כדי אכן לגדל את הילדים באופן שווה.
  • בלבול הילדים – יש הטוענים כי המעבר התכוף בין הורה אחד לשני עלול דווקא לגרום לתחושת בלבול וחוסר יציבות אצל הילדים.

משמורת משותפת כתופעה חדשה

הסדרי המשמורת המשותפת נחשבות לחדישות בפסיקות בית המשפט, לאור הרצון הגובר בקרב ההורים להיות מעורבים במידה מספקת בחיי ילדיהם, לאל קשר למערכת היחסים שלהם עם בני או בנות הזוג שלהם.

בית המשפט משקלל פרמטרים רבים, אשר לפיהם הוא קובע האם ניתן לקיים משמורת משותפת. בית המשפט בוחן בראש ובראשונה האם טובת הילדים תתקיים במשמורת המשותפת, את רמת התקשורת בין ההורים והאם שני ההורים מסוגלים למלא את תפקידם בחייו של הילד.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: