הסכם גירושין – כל הטיפים לפניכם

הסכם גירושין הסכם גירושין – כל הטיפים לפניכם – למרבה הצער בכל שנה מתגרשים אלפי זוגות בישראל בהליך גירושין קצר במסגרת גישור או בהליך ארוך יותר בסיוע עו"ד. במהלך החתירה להסכם גירושין הוגן, כל צד מבטא את רצונותיו בנושאים הקשורים למשמורת על: הילדים, הסדרי ראייה, חלוקת הרכוש ותשלומי המזונות.

במאמר זה ננסה לעמוד על האתגרים השונים והשאלות שמומלץ לשאול כבר בתחילת תהליך הגירושין ונעניק טיפים חשובים בדרך לניסוח ההסכם.

לפני הסכם גירושין בדקו: האם יתכן שבן הזוג הפרוד מסתיר נכסים?

משפחות צעירות עם דירה ומשכנתה בדרך כלל לא נתקלות בתופעה הזו. אך, זוגות שנשואים לאורך זמן או שאחד מבני הזוג מבוסס כלכלית, עשויים לגלות תופעה מדאיגה לפני הגירושין. בן הזוג רושם נכסים שונים שהיו בבעלותו על שם בני משפחה וחברים קרובים. יתכן ויהיה מדובר ברכב יוקרה, בעסק פעיל או בנכס בארץ ובחו"ל. חשוב לדעת, כי גם אם הנכס הזה היה בבעלותו טרם הנישואין, בית המשפט עשוי לפסוק כי יש לכם זכויות בנכס במסגרת חלוקת המשאבים ההוגנת ביניכם.

בעוד חשבון בנק הכולל חסכונות על שם בן הזוג קל לבית המשפט לאתר, נכסים שנרשמו על שם צד שלישי קשים יותר לאיתור. לכן, כבר בתחילת תהליך הגירושין כדאי לערוך רשימה מסודרת של הנכסים של שניכם ואפילו להשתמש בשירותי משרד חקירות בכדי למצוא נכסים עליהם לא ידעתם.

קביעת סכום המזונות בניסוח הסכם גירושין

קביעת סכום המזונות כיום במסגרת הסכם גירושין היא נגזרת של מספר נתונים. הכנסות בני הזוג, עלויות המגורים וההוצאות הקבועות של כל אחד מהם, רמת החיים לה הילדים הורגלו וההוצאות הקבועות שלהם. בנוסף, אם מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים או בעלי נכויות הגורמות להוצאות רבות נתון זה יגולם בחישוב סכום המזונות. נתון חשוב נוסף בשנים האחרונות, הוא מספר הפעמים שכל אחד מההורים רואה את הילדים במסגרת הסדרי הראייה, הימים שבהם הם אוכלים ולנים אצלו והשתתפותו בהוצאות הבית, חוגים או חינוך.

לכן, אם אתם תהוו משמורן ראשי, היעזרו בעורך הדין שלכם על מנת להגיע להסכם גירושין בו תקבלו את מירב המזונות. אם אינכם המשמורן, חשוב לוודא כי הסדרי הראייה הצפויים והזמן עם הילדים ישוקללו בסכום הכולל של המזונות.

חשבו: האם אתם מוכנים להתפשר על עתידכם הכלכלי רק על מנת לסיים מהר את התהליך?

פעמים רבות אחד מבני הזוג מפעיל לחץ או משתמש במניפולציות מכוונות על מנת לגרום לצד השני לוותר על חלקו ברכוש או במשמורת על הילדים. חלק מהטכניקות הללו יכולות להיות התעלמות מכוונת משיחות טלפון, העברת מסרים באמצעות הילדים, הדגשת מאפייני זוגיות חדשה או אפילו שימוש בצד ג' והעברת איומים. חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בטיפול בתיקי גירושין על מנת שלא להיכנע ללחצים הללו ולסיים במהירות את התהליך תוך ניסיון להגיע לפשרה.

אל תתחייבו לתנאי הסכם גירושין לפני שדיברתם עם עו"ד מקצועי לדיני משפחה

אחת הנטיות הראשוניות היא לנסות להגיע לתנאים מוקדמים לפני שאתם פותחים את תיק הגירושין. כל זאת  עוד לפני שאתם מתייעצים עם עו"ד. למשל, לקבוע סכום מזונות שנראה לכם הוגן או הסדרי ראייה סבירים. חשוב לא להתחיל לסכם נקודות מפתח עם בן הזוג ולסכן הסכם גירושין נכון יותר עבורכם, עד שהייתם בפגישת ייעוץ ראשונית עם עו"ד. מדוע? לפעמים יש סעיפים שיכולים לגרום לכם להפסיד חלק מתשלום המזונות, את זכותכם בדירת המגורים או חלק מהנכסים המגיעים לכם על פי חוק. איש מקצוע מיומן ידע לזהות אילו נקודות בהסכם הגירושין יהיו משמעותיות בעבורכם ועליהם כדאי להתעקש ובאילו תחומים ניתן להתפשר.

הסכם ממון – האם הוא מחייב?

נקודת מפתח חשובה בחלוקת הרכוש בין בני הזוג היא קיומו של הסכם ממון טרום הנישואין או במהלכן. במקרים רבים אם ההסכם נחתם לפני הנישואין בית המשפט יתחשב בנקודות המצוינות בהסכם. חלוקת הרכוש תתבצע על פי עקרון איזון המשאבים, אך הנכסים המעודכנים בהסכם יחולקו בהתאם לדרך בה סיכמתם מראש. הסכם שנחתם לאחר הנישואין, במיוחד אם הוא נחתם בסמוך להגשת הבקשה לגירושין מחייב פחות. במקרה זה יתכן ובית המשפט יהיה מעוניין לוודא כי שני בני הזוג אכן הסכימו על התנאים האמורים בהסכם מבלי שהופעל לחץ בצורה לא חוקית על ידי אחד מהם לחתימה על ההסכם.

במקרה זה, כדאי לעדכן את עורך הדין על קיומו של הסכם ממון עוד לפני שדנים בניסוח הסכם גירושין ולבדוק האם התנאים המצוינים בו הם לטובתכם. במידת הצורך עורך הדין יכול לנסות ולשנות תנאים אלה ולאפשר לכם לקבל רכוש או סכום כספי גבוהים יותר.

כספי הפנסיה: האם גם הם ניתנים לחלוקה במסגרת הסכם גירושין?

במסגרת עקרון איזון המשאבים גם כספי הפנסיה והקרנות שהצטברו על שמות כל אחד מבני הזוג ניתנים לחלוקה שווה. במיוחד, כאשר אחד מבני הזוג שהה זמן רב עם הילדים ולא חסך לפנסיה או שבמסגרת עבודה השכר סכום נמוך והסכום שהצטבר בקופתו נמוך. לא ניתן לשחרר את הכספים החל מהתחלת הליך הגירושין ורצוי לוודא כי הוטל עליהם עיקול עד שנוסח הסכם המסדיר את חלוקתם. סכומים אלה יחולקו בין שני בני הזוג ביום בו המוטב בקרן יגיע לגיל פרישה וירצה לממשם.

ביטוחי חיים, צוואה וצוואה הדדית

אחד מהנושאים החשובים כאשר מתגרשים קשור גם לדרך בה רציתם שרכושכם יחולק לאחר מותכם. אם חתמתם על צוואה הדדית המשאירה את הנכס לבן הזוג לאחר מותכם, כעת תצטרכו לבטלה ולשנותה בהתאם להחלטות הרשומות בהסכם הגירושין. הנכסים היחידים שעשויים להישאר ברשותכם ויכולים לעבור ליורשים על פי בחירתכם, הם אלה שקיבלתם בירושה לפני הנישואין ולבן הזוג אין חזקה בהם. כדאי לדעת, עם זאת, כי אם בן הזוג השקיע בשיפוץ של נכסים אלה בית המשפט עשוי להעניק לו חלק מהנכס.

מה עם הרכבים המשותפים?

אחד מבני הזוג נוסע ברכב יקר וחדיש, השני הסתפק ברכב המשפחתי הישן. האם בית המשפט ישאיר לכל אחד את רכבו? הסכם גירושין המבוסס על עיקרון חלוקת המשאבים עשוי לכלול סעיף המחייב פיצוי של בן הזוג על שווי הרכב היקר יוקר על מנת להשאירו ברשותכם או מתן חיסכון/נכס או התחייבות לחלוקה שווה בעתיד. לכן, עוד לפני שאתם מתגרשים, אם אתם מעוניינים להישאר עם הרכב הנוכחי רישום על שמכם בלבד לא יעזור. יש לתאם עם בן הזוג במהלך תהליך הגירושין מי יחזיק באיזה רכב?

הסכם גירושין: מתי חלוקת הרכוש לא תתבצע על פי עקרון חלוקת המשאבים?

נציין עיקרון חשוב שחלק מהזוגות המתגרשים אינם מכירים. חלוקה שווה של הרכוש מתבצעת כאשר בני הזוג נישאו החל משנת 1974 במסגרת עיקרון חלוקת המשאבים. אם נישאתם קודם לכן יתכן ובית המשפט ינהג בשיטת חלוקה שונה על פיה שני בני הזוג התחייבו בתחילת הקשר לשיתוף בנכסיהם (למעט נכסים חריגים ובתנאים מסוימים). לכן, פסקי דין אלה יבוצעו על פי עקרות "חזקת השיתוף" ועשויים להעניק לבן הזוג שהשתכר פחות חצי מהחזקה על כלל הנכסים הנמצאים בידי בני הזוג.

לסיכום, ניסוח הסכם גירושין מבוסס על מגוון רחב של החלטות שיש לקבל בנושאי מזונות, רכוש, הסדרי ראייה ומגורים. חשוב לבצע את ההחלטות הללו לאחר ייעוץ מקצועי של עורך דין מנוסה המלווה כל אחד מבני הזוג בהליך המשפטי ומסייע לו למצות את זכויותיו על פי החוק.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: