תביעת מזונות – המדריך המלא

חלק משמעותי משמירה על האיתנות הכלכלית שלכם הוא תכנון נכון של חלוקת הרכוש ודמי המזונות. תביעת מזונות בשנת 2019 לאחר החלת החוקים החדשים היא מורכבת יותר ודורשת הוכחה כי חלוקת ההוצאות על הילדים וזמני הראייה של ההורה שאינו משמורן עדיין מזכים אתכם במזונות.

כאשר אתם שוכרים את שירותיו של עו"ד לענייני משפחה המתמחה בתחום המזונות תגלו את הנתונים שכדאי להדגיש מול השופט בבית הדין לענייני משפחה או בתהליך הגישור המקדים. במאמר זה נעסוק בתהליך הגירושין ובמיוחד בנושאים החשובים שישפיעו על תביעת מזונות במסגרת גירושין.

איך מתבצע תהליך הגירושין?

תביעת מזונות יכולה להיות חלק מהליך הגירושין הראשוני או תביעה שמוגשת לאחר שינוי במצב הכלכלי או ביכולת ההשתכרות של ההורה הנושא עליו את רב הנטל הכלכלי בגידול הילדים. תהליך הגירושין מתחיל לפי החוק בניסיון לגישור בין הצדדים מחוץ לכותלי בית המשפט. במעמד זה תוכלו לציין מה הסכום ההוגן לדעתכם לקבלת מזונות. בחלק מהמקרים תקבלו את הסכום המבוקש ובמקרים רבים תאלצו "לעלות מדרגה" ולהגיש תביעת מזונות.

חשוב לדעת, כי תביעת מזונות לא נועדה לממן את ההורה ולהחליף הכנסה מעבודה. רבים מתבלבלים בין תביעת מזונות אשה – שנועדו לשמור את רמת החיים לה הורגלה בת הזוג במסגרת הנישואין אשר האשה יכולה לתבוע מבעלה לשלמם (אם אינה עובדת) גם אם נפרדו בפועל, אך תהליך הגירושין לא הסתיים; לבין תביעת מזונות לילדים. מזונות הילדים נועדו לאפשר לילדים לחיות ברמת חיים סבירה והם כוללים – עלות של מחיה, מדור, חוגים, הוצאות חינוך והוצאות נוספות שהוסכמו בין הבעל לאישה.

תביעת מזונות: ההלכה החדשה

בשנת 2017 תקדים של בית המשפט העליון הנוגע להפחתת מזונות על בסיס משמורת משותפת שינה באופן משמעותית את חלוקת דמי המזונות בין הגבר לאשה. לדוגמה: גבר שמשתכר עשרים ושתיים אלף שקלים חויב לשלם מזונות בסך 650 ₪ לאחר שהוכיח כי הילדים נמצאים בביתו זמן שווה לזמן בו הם נמצאים עם אשתו. אשתו שהגישה תביעת מזונות על סכום שעמד על סך של 11,000 ₪ להגדלת המזונות גרמה לתוצאה ההפוכה – להפחתת מזונות בסכום זמני של 3,000 ₪. מדוע?

האם, שהשתכרה סכום דומה לשל האב והוציאה על מדור, מזון וחוגים סכום מקביל לזה שהוציא האב, לא יכלה להוכיח כי הילדים זקוקים להכנסה נוספת. לכן תביעת מזונות נוספים התקבלה על ידי בית המשפט כלא מוצדקת.

תביעת מזונות: מי מרוויח ומי נפגע?

לאור השינויים החדשים אבות רבים החלו לגלות כי יש ביכולתם לשנות את הסכום שנקבע בעבר. הילדים שהתבגרו נמצאים היום זמן רב יותר בביתו של האב, משתמשים בחשמל, במכונת הכביסה ובמים ונהנים מארוחות שהאב מבשל, ממצרכים שקנה או מארוחות מחוץ לבית במימונו. בנוסף, האם יכולה כעת לעבוד שעות רבות יותר בזמן שהילדים נמצאים אצל האב ומשכורתו של האב עשויה להיות נמוכה יותר מבעבר כאשר הרחיב את השעות בהן הוא מבלה עם ילדיו. הדבר בא לידי ביטוי בהפחתה משמעותית של דמי המזונות.

מי מרוויח ומי נפגע משינוי זה? המרוויחים הגדולים במרבית המשפחות הם הילדים. הם זוכים לזמן איכות רב יותר עם ההורה השני ואם בעבר ניתן היה לטעון כי הם אינם חשופים מספיק להשפעה המאזנת של שני ההורים כעת נפתחה בפניהם אפשרות חדשה.

האבות, בעיקר, שנשאו בנטל המזונות (עדיין יש שיעור רב יותר של אבות שמשלמים מזונות מול שיעור האמהות שמשלמות מזונות) נהנים כיום מהאפשרות להפחית בצורה משמעותית את ההוצאה החודשית שלא תמיד הייתה מוקדשת לשיפור תנאי הילדים. תביעת מזונות ראשונית עשויה היתה להיות בסכום גבוה מזה שמוקדש בפועל לילדים ולכן בית המשפט עשוי להפחית סכום זה.

מן העבר השני, הנשים, שלרב קיבלו את חלק מהכנסתן באמצעות המזונות ויכלו לעבוד פחות שעות ולהקדיש את זמנן לילדים ולעבודות הבית יצטרכו כעת למצוא מקור מימון חדש. במיוחד בבתים בהם יש שלושה ילדים ויותר, כאשר סכום המזונות השתווה לעתים למשכורת הממוצעת במשק, נשים רבות ויתרו על מקום העבודה. כעת, כאשר החלוקה שוויונית יותר הן יכולות לעבוד ולהשתכר. בעידן הנוכחי, כאשר חלק מהנשים מרוויחות משכורות גבוהות העולות על השכר הממוצע במשק הן עשויות להרוויח סכום חודשי גבוה יותר מהשתתפותו של הבעל במזונות. לכן, רבות מגישות תביעת מזונות נגדית במטרה למנוע את הפחתת המזונות מצד הבעל.

נציין, כי בעשורים האחרונים התפקידים משתנים לעתים. ההורה המשמורן הראשי עשוי להיות האב והאם עשויה להיות זו שמשלמת את המזונות. לכן יש לקחת בחשבון כי הנאמר לעיל מתייחס לשני המינים במקרה של תביעת מזונות.

תביעת מזונות: איך מחשבים את הסכום לבד?

שאלה נפוצה בה נתקלים מספר רב של משרדי עורכי דין היא כיצד לחשב את סכום המזונות המבוקש כאשר מנהלים תביעת מזונות. האם יש להניח לבית המשפט לקבוע סכום זה? או לכוון לקבלת הסכום שיספיק לצורכי הילדים והמשפחה בהתבסס על התקופה בה הייתם נשואים?
אחד הדברים ששוכחים בזמן הגירושין הוא, שכאשר נפרדים הוצאות הבית גדלות. תביעת מזונות המתבססת על העובדה כי עבדתם מספר שעות מסוים ובשאר הזמן ההורה השני שמר על הילדים היא לא מלאה כיוון שעשויות להיות שעות רבות יותר בהם תצטרכו לשלם לשמרטף.

בנוסף, לפעמים נהוג להוסיף לחישוב הסכום המבוקש בהגשת תביעת מזונות גם הוצאות נסיעה של הילדים בין הבתים, רכישה של מיטה נוספת או הוספת הוצאות על תחזוקת וניקיון הבית – תפקידים שבן הזוג שעזב את הבית היה מבצע בתקופת הנישואין.

אלה רק מספר דוגמאות לסעיפים שעשויים לשכוח כאשר מחשבים את סכום המזונות. אם אתם מגישים תביעת מזונות מומלץ להסתייע בעורך הדין שלכם על מנת לשקלל את כל ההוצאות הצפויות על בסיס ניסיונו.

מה אסור לעשות כאשר מגישים תביעת מזונות?

חלק מההורים מנסים להתחכם ולהסתיר חלק מההכנסות שלהם למקרה שתוגש נגדם תביעת מזונות. הם עשויים לרשום עסק על שם בן משפחה או קרוב אחר, להעלים הכנסות משכירות של נכס בבעלותם או לעבוד בתור עצמאיים במקום כשכירים על מנת להגיש כמות גדולה של קבלות על הוצאות תוך צמצום ההכנסה האפקטיבית. חשוב לדעת כי בית המשפט רואה בחומרה ניסיונות כאלה ועשוי לפסוק נגדכם אם הוגשה תביעת מזונות המתבססת על הכנסות שניסיתם להסתיר.

באותה מידה, גם בן הזוג המגיש תביעת מזונות ומנסה להציג הוצאות גבוהות יותר על הילדים מההוצאות בפועל עשוי לגלות כי הוא פוגע בעצמו בבית המשפט. כפי שציינו לעיל כספים אלה נועדו לרווחת הילדים ולא רווחת בן הזוג המשמורן.

לסיכום, תביעת מזונות היא חלק מהותי בתהליך הגירושין, בעלת השלכות משמעותיות למצב הכלכלי שלכם לאחר הפרידה. ניתן להגיש תביעת מזונות כבר במהלך הגירושין או בשנים שאחרי. חשוב להיוועץ בעורך דין מקצועי לענייני משפחה הבקיא בדרך חישוב המזונות על פי ההלכות החדשות והתקדימים העדכניים של בית המשפט העליון. בכל מקרה, למרות הקושי הרגשי, זכרו שלא להפוך את נושא המזונות כאמצעי לנקמה בבן הזוג לשעבר והיו ערניים לשינויים בהכנסתו בשנים שאתם מקבלים את המזונות על מנת להגיש תביעת מזונות עדכנית בעתיד.

משרד עורך דין רן רייכמן

פירמת עורכי הדין רן רייכמן נחשבת למובילה בתחום דיני המשפחה, גירושין, צוואות, ירושות ועיזבון. לעורך דין רן רייכמן ולצוות המשרד ניסיון של למעלה מ-20 שנה בערכאות השונות.

זמינים בשבילך 24/7

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

לשיחת ייעוץ ראשוני חייגו:

זמינים בשבילך 24/7

או השאירו פרטים ונשוב בהקדם: